WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Visit country site

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.

Till toppen av sidan

VÄXLA UPP MED DIGITALISERINGEN

Digitaliseringen och uppkopplade lösningar ändrar fordonsindustrin, och det finns slående likheter med hiss- och rulltrappsbranschen.

Fordonsindustrin har länge varit innovationsledande – man byggde de första stora monteringsanläggningarna, och lean-principerna från Japan sänkte kostnaderna och förbättrade effektiviteten, kvaliteten och pålitligheten.

Men nu står industrin inför en stor utmaning – digitaliseringen. Trender som mobil uppkoppling, data- och maskininlärning, 3D-utskrifter, APIer och delningsekonomin har brutit ned traditionella gränser för att ta sig in och snabbat på utvecklingen.

Namn som Tesla, Uber och till och med Google leder fordonsindustrins digitala omvandling. De traditionella aktörernas roll i framtidens bilindustri avgörs av hur snabbt de kan anpassa sig till dessa förändringar.

EN INDUSTRI I OMVANDLING

– Elbilar, uppkopplingen och automatiseringen innebär en radikal omvandling av industrin. Tidigare fokuserade biltillverkarnas forskning och utveckling på mekanisk tillverkning, men idag måste de fokusera på många olika discipliner, som kemi, el, telekom, datorvetenskap och till och med psykologi.

Det är absolut nödvändigt, eftersom ingen vet om företag som Apple, Google och Microsoft kommer att vara partners eller konkurrenter, berättar professor Paul Jennings från WMG (tidigare Warwick Manufacturing Group) på University of Warwick.

Enligt Frost & Sullivan är det sannolikt att 70 % av nybilsförsäljningen genereras digitalt, och Gartner uppskattar att det kommer att finnas 250 miljoner uppkopplade fordon på vägarna år 2020.

Även Consumer Electronics Show (CES) 2015 gav en smygtitt in i framtiden. Den dominerades av den uppkopplade bilen. Nvidia presenterade en ny Tegra X1-processor som är särskilt framtagen för surfplattor och bilarnas instrumentbrädor, AT&T och Samsung tillkännagav ett forskningssamarbete som fokuserar på den uppkopplade bilen, och Volvo Cars presenterade en vision om att uppkopplade bilar och cyklister kan varnas för farliga möten.

ANPASSA SIG TILL EN DIGITAL VÄRLD

Shifting gears with digitalization, Car frame
VÄXLA UPP FRÅN MASKINVARA TILL PROGRAMVARA

Volvo leder kategorin ”uppkopplad säkerhet”, en term de använder för att framhäva sin säkerhetstradition i den uppkopplade bilens era.

– Med sensorer kan våra bilar upptäcka potentiellt farliga situationer, till exempel halka på särskilda delar av vägen. Inom en nära framtid kan de dela den här informationen i realtid, genom molnet, med andra bilar och därmed bidra till en säkrare trafik, säger Jonas Rönnkvist, chef för affärsutveckling och strategi för konsument-IT-tjänster på Volvo Cars.

STORA DATAMÄNGDER I VÄRDEKEDJAN

En grupp IoT-teknologier som också kallas ”Industrial Internet” verkar kunna ändra arbetssättet för hela leveranskedjan, från produkttillverkare (OEM) till verksamheten på fabriksgolvet.

Tack vare analyser av stora datamängder ska produkttillverkare kunna använda de enorma datamängder som finns till att förbättra prestandan, optimera logistiken, förebyggande service och garantiinformation.

EN STRATEGI BEHÖVS NU

Shifting gears with digitalization, Car frame

Men digitaliseringen är en trend som inte bara påverkar fordonsindustrin. Den börjar påverka allt resande på flera olika sätt. Kollektivtrafiken inför exempelvis nya biljett- och betalningslösningar och GPS-övervakning för att förbättra effektiviteten. Det leder oundvikligt även till ändringar inom hiss- och rulltrappsbranschen. Vi måste följa fordonsindustrins exempel och införa digitala lösningar som gör människornas reseupplevelse smidigare.