Effektiv fastighetsförvaltning handlar om tydlig kommunikation, att leva upp till dina löften och att göra vardagen så smidig som möjligt för dina hyresgäster. Det finns dock flera utmaningar i vardagen som kan göra förvaltarens arbete svårare än det behöver vara. KONE har intervjuat över 200 utvecklare, fastighetsansvariga och hyresgäster runt om i världen, för att få en bättre förståelse för deras utmaningar och behov när det gäller bostadsmiljöer.
Smart fastighetsförvaltning adderar värde
Svaren visar att fastighetsförvaltare spenderar merparten av sin arbetstid på att transportera sig mellan olika fastigheter. De sätter upp information på anslagstavlor, hanterar klagomål när hyresgästerna har missat viktig information om exempelvis underhållsarbete, samtidigt som de har hand om nycklar, portkoder och tillträdesproblem. Tack vare smart digital teknik behöver det inte längre vara så.
Med KONE Residential Flow kan man via mobilen och molnet ansluta portar, hissar, informationskanaler och porttelefoner till en användarvänlig app. En lösning som underlättar för hyresgästerna att snabbt och bekvämt röra sig i fastigheten. Samtidigt får de tillgång till smarta kommunikationsverktyg och kan på ett säkert sätt kan kontrollera vem som får åtkomst till fastigheten. Fastighetsförvaltare kan dela viktig information med hyresgästerna via digitala skärmar, skicka push-meddelanden till mobilappen och på så vis reducera vardagliga problem med hjälp av digital nyckelhantering. Allt detta kan fastighetsförvaltaren göra på distans – istället för att spendera tid på att köra från fastighet till fastighet eller leta efter parkeringsplats.
När allt går smidigt kan hyresgäster fokusera på andra saker i livet. Fastigheten blir mer attraktiv för potentiella köpare och hyresgäster, och fastighetsförvaltaren kan fokusera på att leverera den bästa servicen.
Läs mer on KONE Residential Flow här.