– I siffror från Boverket framkommer det att upp emot 15 procent av landets hissar körs trots att de inte har besiktats enligt de kraven som finns eller att de har belagts med körförbud av olika anledningar, säger Jonas Granzell affärsområdeschef KONE. Detta är oerhört allvarligt och alarmerande, inte bara ur ett lagbrottsperspektiv, utan främst ur ett säkerhetsperspektiv för slutanvändarna då så många som 18 000 hissar i landet kan vara otjänliga.
I Sverige, till skillnad från de flesta länder i övriga EU, krävs inte någon auktorisation för att utföra hisservice. Det finns heller inte några klara direktiv kring hur service ska vara utformat för äldre hissar. Detta kan göra att serviceupplägget blir undermåligt med resultat som säkerhetsrisker för boende och användare, långdragna driftstopp och reparationer samt oförutsedda kostnader vid fel eller besiktning.
– För att uppnå en god säkerhet och en tillfredsställande tillgänglighet krävs ett gemensamt initiativ mellan fastighetsägare, servicepartner och besiktningsinstanser.
För att möta utmaningarna på marknaden har KONE, som första företag i branschen, tagit fram en modulär servicemodell, kallad MBM (Modular Based Maintenance). Det innebär att servicen utgår från det som behöver göras på den specifika hissen istället för att det görs ett antal fasta besök per år.
– Genom att ha en modulär servicemodell görs exempelvis mer service på dörrar vilket är en del på hissen som utsätts för hårt slitage och ofta går sönder, säger Jonas Granzell. Genom att fokusera på service där den gör mest nytta ökar kvaliteten på det förebyggande underhållet, vilket avsevärt minskar fel och driftsstopp.
MBM tar hänsyn till hissens omgivning och användande, den tekniska plattformen och gällande lagar och föreskrifter. Det bygger också på att alla komponenter inte behöver underhåll vid samma tidpunkt. Utifrån hissens unika förutsättningar och omgivning görs en individuell serviceplan som underhållet sedan baseras på.
– Vi på KONE har också tydliga nyckeltal för vår serviceverksamhet med målet att kontinuerligt göra egenkontroll att MBM görs enligt processbeskrivningen samt att minska antalet fel för hissar under KONEs serviceansvar, säger Jonas Granzell.