Nya Drammen sjukhus kommer att bli lokalsjukhus för Lier, Drammen och Sande. Dessutom kommer sjukhuset att ha områdesfunktioner för hela Vestre Viken. Med mer än 500 dygnsplatser, drygt 250 platser för öppen vård, 23 operationssalar och 7 förlossningssalar, säger det sig själv att detta blir en livlig och intensivt trafikerad plats.
Och det är KONE som ska lösa trafikutmaningarna mellan våningsplanen. Under 2022 och 2023 ska KONE installera totalt 32 hissar i det nya sjukhuset, vilket gör projektet till KONEs näst största i Norge genom tiderna och det absolut största enskilda kontraktet. Vårt uppdrag är att få svar på några viktiga ”vad” och ”hur” om projektet.
Lång erfarenhet av sjukhusbyggen
Drammen sjukhus är den senaste i en lång lista av leveranser till norska sjukhus. Under de kommande åren ska KONE leverera hissar till Radiumhospitalet, Stavanger sjukhus, sjukhusen i Narvik och Hammerfest samt Oslo Storbylegevakt.
Vad är det som har gett KONE en så stark position inom hälsosektorn i Norge? Vi frågar vd Erik Johnson på KONE som har en klar uppfattning om orsaken:
”Till att börja med har vi de rätta produkterna för den här sektorn. Vi levererar driftsäkra, robusta anläggningar med de framtidssäkrade och digitala lösningarna som krävs och efterfrågas i offentliga byggnader. Naturligtvis behöver vi kunna konkurrera med priset, men det kanske allra viktigaste är det faktum att vi har en organisation som klarar att hantera och styra den här typen av projekt. Stora leveranser som den här i Drammen ställer höga krav på precision och logistik, och kräver stundtals också en hög grad av flexibilitet. Inom KONE har våra medarbetare på alla nivåer lång erfarenhet från sjukhusbyggen och är bekanta med de speciella utmaningarna hos den här typen av projekt. Detta är folk som tidigare har haft ansvar för stora, omfattande hissprojekt på Haukeland sjukhus i Bergen och St. Olav i Trondheim, och som har gjort det med den äran. Sjukhushissar är helt enkelt något som vi är väldigt bra på.”
Välfungerande projektstyrning
”Jodå, vi är definitivt bra på sjukhushissar”, kan KONE-teamet som stod för projekteringen och utarbetandet av erbjudandet till sjukhuset bekräfta, här representerat av den tekniska konsulten Paul Gadegaard och projektledaren Lars Johan Tveit.
Lars Johan förklarar: ”Här, som vid alla offentliga upphandlingar som vi deltar i, bildade vi tidigt en projektgrupp med våra mest erfarna medarbetare från alla relevanta avdelningar. Målsättningen var, som alltid, att sätta samman ett produktpaket som infriar samtliga av kundens önskemål och krav, till rätt pris. Enkelt och svårt på samma gång. En utmaning vid offentliga upphandlingar är att man inte har någon dialog att tala om under resans gång, så man får klara sig utan de förhandlingar som är vanliga vid andra projekt. Du tar fram ett erbjudande, levererar innan deadline och sedan är det bara att vänta på avgörandet.”
Den här gången gick det KONEs väg. Och Paul har en klar uppfattning om orsaken. ”För det första prickade vi uppenbarligen in ett bra pris. Det är alltid viktigt, ofta det viktigaste. Vidare kunde vi visa på en lång erfarenhet av liknande projekt, och så har vi marknadens kanske mest flexibla produktportfölj som är lätt att anpassa efter kundens olika önskemål och krav.”
Lars Johan är den som ska följa projektet från start till mål och kan berätta att monteringsarbetet först inleds under sommaren 2022. Fram tills dess ska hela projektet finjusteras och optimeras in i minsta detalj. Målet är en problemfri montering, utan förseningar, i ett nära och tillitsfullt samarbete med byggherren.
State of the Art
Kontraktet med det nya Drammen sjukhus omfattar totalt 32 hissar – 28 personhissar av typen MonoSpace 700 DX och 4 TransSys DX transport- och sänghissar. Detta är hissar som representerar det yppersta inom design, komfort och funktionalitet, men det är de inbyggda digitala framtida lösningarna som gör KONEs lösningar till så mycket mer än metallådor som åker upp och ner på en kabel. Och ingen vet mer om just detta än Morten Zetterstrøm, Digital Solutions Manager på KONE. Så vi ringer honom för att få en titt in i framtidens hissar.
Framtiden är digital, även i hissen
”Lådan”, säger han, ”själva hissen är rätt och slätt en utgångspunkt för en värld av digitala möjligheter där bara fantasin sätter gränser! Kunden köper kanske en hiss, men det hen får är en typ av framtidssäkring för hela byggnaden, en möjlighet att utnyttja en arsenal av befintliga och framtida digitala tilläggstjänster. Det är KONEs digitala hissar i ett nötskal!”
I och med att vi inte är helt säkra på om vi förstår vidden av en sådan entusiasm, behöver vi be om en närmare förklaring.
”Det enklaste”, fortsätter Morten, ”är kanske att ge några exempel på vad en hiss kan bjuda på i form av framtida möjligheter. KONEs Flow-app, till exempel, kan göra hissen helt beröringsfri, vilket vi tror att framför allt hälsosektorn kommer att sätta pris på i framtiden. Via appen kan man öppna dörrar och garageportar, anropa hissen och bli tagen till rätt våning utan att trycka på en enda knapp. Digitala anslagstavlor i hissen och i receptionen kan förmedla viktig information som annars skulle kräva personlig kontakt, vara svårtillgänglig eller lätt att missa.”
”Våra senaste hissar i KONE DX-klassen (DX står för Digital Experience), som lanserades globalt tidigare i 2020, levereras redan förberedda för KONE 24/7 Connected Services. Detta är vårt eget IoT-molntjänstsystem (Internet of Things) för service och underhåll. De här intelligenta KONE-hissarna meddelar själva om sina underhållsbehov, upptäcker och varnar om möjliga fel innan de uppstår och kommer med förbättringsförslag utifrån sina inlärningsprocesser. Resultatet är högre driftsäkerhet, färre och kortare stillestånd och nöjdare användare”, förklarar Morten vidare.
Vi drar efter andan för att hålla med, men Morten har fått upp ångan: ”Application Programming Interface”, säger han. Vi väntar på vad som ska komma.
”API, eller programmeringsgränssnitt på svenska, är det som öppnar för en hel rad digitala funktioner som att olika sjukhus-appar, eller tredjepartslösningar kan använda våra datapaket, alltså att olika system kan kommunicera med varandra. Därmed kan till exempel det som vi kallar för en Service Robot API anslutas till olika robotar, som tvättrobotar eller AGV:er. AGV, eller Automatic Guided Vehicle, är en robot som kan frakta mat, läkemedel, papper, med mera mellan olika avdelningar på sjukhuset. Den hittar rätt på egen hand, och naturligtvis även till hissarna.”
Vi undrar om det finns fler spännande API:er?
”Vi har Elevator Call API, en molnbaserad lösning som gör det möjligt att anropa hissen via KONE Flow-appen, oavsett var man befinner sig i byggnaden. Snart kommer vi också att lansera Elevator Call QR Code, som kommer att ge beröringsfri åtkomst för alla besökande till en byggnad. Equipment Status API ger besked om hissen fungerar eller inte – långt innan någon hinner felanmäla, och Service Info API berättar var felet eventuellt ligger. Detta kan anslutas till sjukhusets eget system.
Eller Blind Square, en navigationsapp som bygger på GPS och som kan hjälpa blinda och synskadade att hitta till en specifik avdelning helt på egen hand.”
”Digitala hissar, alltså!” tänker vi och börjar förstå vad Morten menar med att ”lådan” bara är utgångspunkten. Så det nya sjukhuset i Drammen blir med andra ord …?
”Nej, allt detta är nödvändigtvis inte på plats i Drammen redan vid invigningen. Men poängen är att det nya sjukhuset får ett hissystem som kan hantera och integrera en digital framtid som vi i dag kanske bara anar konturerna av. Det är här som jag anser att vi på KONE har vår största styrka, vilket också visas av att vi år efter år ligger på Forbes lista över världens mest innovativa företag.”
Vi avslutar med Morten och skyndar oss att tillägga att det som faktiskt ska komma med hissarna på nya Drammen sjukhus är KONE E-link. KONE E-link ger översikt över samtliga hissar i realtid: driftstatus, behov, trafikprestanda och tillgänglighet.
Att säga att folk i Drammenregionen nu kan se fram emot att få hamna på sjukhus, är kanske att ta i, men de behöver åtminstone inte tveka om att de kommer att få världens bästa hjälp att hitta rätt och ta sig fram när de väl är där.