WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Visit country site

Till toppen av sidan

En rulltrappas bekännelser

Har du någon gång funderat på vad det är som gör att en rulltrappa rör sig? Hur dess komponenter ser ut? Hur stegen roterar och hur många människor som kan åka på en och samma rulltrappa? Tja, läs vidare och kolla på filmen så får du svaren som förklarar det hela.

En rulltrappa i USA transporterar i snitt runt 12 000 människor per dag. Det innebär nästan 3 miljoner människor på ett år. Och eftersom det finns ungefär 35 000 rulltrappor i hela USA innebär detta att de transporterar totalt runt 105 miljarder passagerare varje år. Om vi ska gå efter dessa fantastiska siffror – som kommer från National Elevator Industry Inc. (NEII) – är rulltrapporna ostoppbara.

Världens första rulltrappa med steg (det engelska ordet ”escalator” är sammansatt av det latinska ordet ”scala” för steg och det engelska ordet ”elevator” för hiss) uppfanns av den amerikanske uppfinnaren Charles Seeberger och visades upp på världsmässan i Paris år 1900 och tog hem förstapriset. Under de 117 år som gått sedan dess har rulltrappan förbättrats många gånger. Inte bara dess längd har ändrats, utan även dess form. Medan extra långa rulltrappor kan vara flera hundra meter långa innebär båg- och spiralformade rulltrappor att det traditionella konceptet får nya utseenden. Men ändå är grundfunktionen densamma: en kontinuerligt rullande trappa som förflyttar människor uppåt och nedåt mellan våningar.

Dagens rulltrappor tillverkas generellt sett med en kombination av stål, aluminium och plast. En del äldre rulltrappor hade också komponenter av trä, men eftersom trä inte är särskilt tåligt är sådana sällsynta. Och det är förstås viktigt att rulltrapporna är tåliga. Inte minst eftersom de skapar en genomsnittlig lyftkraft på 4 500 kg och hela tiden är i rörelse.

I varuhus och flygplatsbyggnader rör sig rulltrapporna oftast 0,5 meter per sekund, men på tunnelbanestationer kan hastigheten vara 0,75 meter per sekund. Det är värt att betona att detta enorma maskineri är helt säkert och tillförlitligt om det används på rätt sätt.

64 procent av alla olyckor på rulltrappor anses orsakas av felaktigt passagerarbeteende. Människor tappar ofta väskor, tittar på sina mobiltelefoner eller är helt enkelt inte uppmärksamma och tappar därmed balansen och orsakar olyckor. Trots sådana incidenter är rulltrappor en beprövad maskin för att transportera människor från A till B. Med tanke på den snabba teknologiska utvecklingen kan vi bara drömma oss till hur framtidens rulltrappor kommer att se ut.

GUINESS VÄRLDSREKORD FÖR RULLTRAPPOR:

Kortaste rulltrappan:
Rullband i köpcentrat Okadaya More i Japan med en höjd av 83,4 centimeter.

Längsta rulltrappan:
Rulltrappssystem i Hongkong som mäter 800 meter.

Flest rulltrappor i ett tunnelbanesystem:
Tunnelbanan i Washington DC har ett system med 557 rulltrappor som underhålls av 90 tekniker.

Längsta tunnelbanerulltrappan:
Admiraltejskaja-stationen i ryska Sankt Petersburg har fyra parallella rulltrappor med en höjd på 68,6 meter och 770 steg.

Världens första bågformade rulltrappor:
Konserthallen Elbphilharmonie i tyska Hamburg. De två bågformade rulltrapporna från KONE är längre än 80 meter och har en höjd på 21,43 meter.

Dela den här sidan