Från bostads- och kontorsbyggnader till tunnelbanan under jorden – en grupp obesjungna hjältar arbetar ständigt för att se till att hissar och rulltrappor fungerar som de ska så att allt flyter på i Stockholms city. En av dessa nyckelpersoner är Stefan Wallin, KONEs servicechef för tunnelbanan och rulltrappor i Sverige. Med över 50 års erfarenhet har Stefan upprätthållit "livlinorna" i en stad som aldrig står still.
När vi träffar Stefan på hans kontor i Årsta har han bara några månader kvar innan han går i pension, och lämnar därmed den karriär han inledde som 16-åring. Hans far uppmuntrade honom att söka till KONEs yrkesskola 1974. Efter två år som lärling började Stefan underhålla äldre hissar. Sedan dess har han haft olika befattningar, bland annat som servicetekniker, arbetsledare, produktionschef och chef för Göteborgs service- och moderniseringsverksamhet. Så småningom blev han ansvarig för rulltrappor över hela Sverige.
Serviceteknikernas förändrade roll
När Stefan tänker tillbaka på sin 50 år långa karriär beskriver han hur yrket har förändrats.
– Förr i tiden var folk mycket mer isolerade. Det fanns inga mobiltelefoner eller supportavdelningar. Du var oftast tvungen att ta reda på saker och ting på egen hand. Numera kan du bara ta fram din smartphone och lösa problem med hjälp av kopplingsscheman eller beställa reservdelar. Det var mycket mer "learning by doing" på den tiden.
I begynnelsen fanns det två grupper av tekniker:
– ”Smörjarna" sopade upp smuts från hisschakten, applicerade smörjmedel och gick vidare. Deras kunskap om hissar var inte särskilt stor. Sedan var det felsökarna – de var som gudar som visste allt.
När Stefan blickar framåt förutspår han att rollen som servicetekniker kommer att bli mer specialiserad’. Detta skifte redan är verklighet på många håll i takt med att fler servicetekniker använder Internet of Things, IoT, dataanalys och smarta system för att övervaka hissar och rulltrappor på distans.
Utveckling av Stockholms tunnelbana
Med tanke på att Stockholms befolkning beräknas växa med sju procent från dagens 2,4 miljoner – totalt 177 000 personer fram till 2040, enligt SCB – finns det ett akut behov av att förbättra flödet av människor genom staden. Detta inkluderar att hantera hur människor rör sig i staden och genom stationer med hjälp av teknik som AI och digitala tvillingar som replikerar den verkliga tunnelbanestationen i ett digitalt format.
Stefan lyfter fram den framtida tunnelbanestationen Sofia på Södermalm som kommer att ligga 100 meter under marken – en av världens djupaste tunnelbanestationer – när den öppnar för allmänheten 2030. Åtta stora höghastighetshissar från KONE kommer att transportera pendlare till och från plattformarna på cirka 30 sekunder. När stationen är klar kommer den att erbjuda stockholmarna ett snabbare och bekvämare sätt att pendla inom staden.
– Mer digitaliserade stationer kommer att kräva att tekniker tar på sig rollen som programmerare och underhåller hissar med hjälp av sina bärbara datorer snarare än med skruvar och muttrar, förklarar Stefan och tillägger att AI används på stationerna för att hjälpa till att kontrollera passagerarflöden och mäta kapacitet.
En välbevarad hemlighet
Neven Jugo, KONEs Maintenance Operations Manager som kommer att ta över när Stefan går i pension, konstaterar att nästa generations servicetekniker kommer att behöva anpassa sig till ny teknik samtidigt som de lär sig av det förflutna.
– Stefan har mycket kunskap och historier att dela med sig av, säger Neven. Han var en av de första jag träffade på kontoret och han var alltid väldigt välkomnande och varm. Han lärde mig om vikten av att engagera sig med personal, kunder och själva jobbet, men också om att fokusera på resultat.
När Stefan ser tillbaka på 50 år i branschen kommer ett av hans käraste minnen fram från hans tid som servicetekniker på ett rederi med färjor som gick mellan Sverige och Finland. Han delar med sig av en hemlighet som han har burit på i alla år:
– Vi fick en arbetsorder från företaget, men det verkade skumt – de kunde ha fixat saken själva, säger han. När min kollega och jag gick ombord hälsade kaptenen och elektrikern oss välkomna och sa: 'Grabbar, ni har alltid hjälpt oss, och nu är det vår tur att ge tillbaka. Den här resan bor du i en av våra lyxiga sviter och äter middag med oss. De betalade KONE för vårt så kallade jobb, men vi behövde inte lyfta ett finger. Det var en otrolig upplevelse, och det minnet kommer jag alltid att bära med mig.
När Stefan går i pension kommer han att bli ihågkommen av både kollegor och kunder. Hans rykte som "hiss- och rulltrappsgurun" lever vidare när vi fortsätter att utforma Stockholms framtid med flera nya projekt. Under de kommande åren kommer tiotals KONE-hissar och rulltrappor att installeras på flera nya stationer längs de blå och gula linjerna i den pågående utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. Dessa tunnelbanelinjer kommer att bidra till en snabbare och bekvämare pendling för stockholmarna.