Designa hissar med nya KONE Studio Prova

Brf Gripen utvecklade en egen app för att åka hiss

Uppgraderade hissar blev en smidigare vardag

Allt började när det visade sig att byggföretaget som uppfört fastigheten i Ladugårdsängen i Örebro byggt fel vilket påverkade nödtelefonerna i hissarna.

Erik Harlefelt har kopplat KONEs hissar till en egen app
Erik Harlefelt har kopplat KONEs hissar till en egen app

Föreningen kunde då välja mellan att montera starkare antenner på taket av hissarna, eller att uppgradera hissarna till 4G-nätet. Eftersom näten för 2G och 3G skulle fasas ut inom några år valde Brf Gripen 1 att satsa på framtiden.

Erik Harlefelt, då ordförande i föreningen, såg möjligheten att skapa flera nyttor av uppgraderingen:

- Jag hade tidigare gjort en app som föreningen använder och det kändes naturligt att de boende skulle kunna använda samma app till att också få information om hissarna och åka hiss. Det var ganska enkelt att lägga till en funktion så nu finns det en knapp till i appen som heter Hissar.

Med hissfunktionen i appen kan de boende se status på hissarna, och om det uppstått något problem kan de i appen se ifall en tekniker från KONE blivit kontaktad. Men appen är också ett praktiskt verktyg i de boendes vardag. De kan beställa hissresor i appen så att hissen är på plats när de kliver ut från sin lägenhet.

Inga fler obehöriga besök i källaren!

Med appen Brfify kan de boende åka hiss
Med appen Brfify kan de boende åka hiss

- Tidigare hade vi problem med obehöriga personer i källarutrymmena. Vi fick hjälp av KONE att installera hisskoder och det gjorde att de obehöriga slutade komma, men det var lite besvärligt för oss boende att behöva trycka in koden varje gång man ville ner i källaren. Nu kan man i stället klicka på en knapp i appen och komma ner till källaren utan att behöva ange någon kod och det har blivit väldigt uppskattat, berättar Erik.

Under sitt arbete med appen har Erik haft tät kontakt med det lokala KONE-teamet i Örebro.

- Med KONE uppskattar jag att man ligger i framkant, men också att man är väldigt lyhörd. Vi har haft en jättebra dialog med det lokala teamet och fått all hjälp vi behöver. Jag rekommenderar verkligen andra bostadsrättsföreningar med KONE-hissar att ta kontakt med sin lokala KONE-representant och diskutera vilka lösningar som kan vara möjliga att utveckla tack vare de uppdaterade hissarna.

Vill du veta mer om vad digitala hissar kan innebära för dig?

Prata med oss!

Få reda på mer om våra tjänster genom att kontakta oss i dag. En av våra medarbetare kontaktar dig så snart som möjligt.

Sample form






+46







My query is about *|Installing new equipment in a new building|Installing new equipment in an existing building|Repairing or upgrading existing equipment|Maintenance|Residential Flow in a new building|Residential Flow in an existing building|24/7 Connected Services|Other
Equipment/service type *|Elevators|Escalators|Doors|Advanced People Flow solutions|People Flow planning|Other

Observera att när du skickar in detta formulär samlar vi in dina personuppgifter. Mer information om behandling av personuppgifter finns i vår Personuppgiftspolicy.


Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.