WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Inget föreslaget land kunde hittas

Visit country site

Till toppen av sidan

Sveriges värsta hiss ska förvandlas till en dröm

KONE har sökt landet runt efter äldre hissar i behov av renovering eller utbyte i tävlingen ”Svenska hissdrömmar”. Intresset har varit stort och fem hissar tar nu plats i finalomgången. Vinnaren kammar hem en helt ny hiss till sin förening. En hiss som dessutom kan både spela musik via Spotify och själv tala om hur den mår. Den 15 november vet vi vilken bostadsrättsförening som får se sin hissdröm gå i uppfyllelse.

Pressmeddelande Publicerat 11-10-2017

Ökad tillgänglighet, färre felanmälningar och mindre frustration har stått på spel under hösten i KONEs tävling ”Svenska hissdrömmar”. Boende i bostadsrättsföreningar runt om i landet har skickat in förslag och en expertgrupp från KONE har tillsammans med övriga jurymedlemmar gått igenom bidragen. De har bland annat tittat på utmaningar hos de befintliga hissarna och resonerat kring var en ny hiss skulle göra störst skillnad. Hissarna som valts ut finns i följande föreningar: Äppelvikens bostäder i Bromma, Brf Ruth i Helsingborg, Brf Vale i Stockholm, Brf Kastanjetten i Stockholm samt Brf Asea-Stan i Västerås.

KONE har fått in många målande beskrivningar av minst sagt problematiska hissar från boenden i föreningar: ”Hissen är idag en skugga av sitt forna jag”, ” vi kallar den för spökhissen”, ”den är trött och sliten”, ”reparationernas omfång är en följetong varje säsong”, ”hissarna är livsviktiga för våra boenden”, ”jag är så pass omodern att jag inte ens har någon nödtelefon”, ”jag har inte ens något skydd vid korgöppningen”, ”bör gå i pension och lämna över till en ny starkare generation”.

De hissdrömmar som beskrivs är bland annat ”En ny hiss vore rena underverket”, ”Rösttalande hiss, Spotify och hissen oss lyda – ni anar inte vad det skulle betyda”, ”Med en ny hiss får Oskar njuta av friska och starka leder som inte riskerar att dras ur led av krånglande hissdörrar”, ”I vår dröm är det enda som hörs i vårt trapphus ljuv musik – från hissen så klart”, ”Hissdrömmen har det senaste året och framförallt de senaste månaderna börjat konkurrera ut mina nattliga drömmar, detta på grund av att vår gamla hiss är väldigt sliten och trött.”

– Det är slående att behovet av hissrenoveringar i bostadsrättsföreningar runt om i Sverige är stort. Många av tävlingsdeltagarna vittnar om hissar som borde tagits ur bruk för länge sedan. Genom tävlingen vill vi lyfta frågorna kring hur en ny hiss kan skapa en tillgängligare och säkrare vardag. Vi har velat visa på möjligheterna och väcka de svenska hissdrömmarna till liv, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Sverige.

För många är hiss helt avgörande vid köp av bostad. Hissen kan öka värdet på hela fastigheten och enligt en undersökning av Norstats anser 30% att tillgång till hiss är en av de viktigaste faktorerna vid köp av bostadsrätt.

– Som fastighetsutvecklare vet jag att hissen är viktigare för helhetsintrycket och upplevelsen av en fastighet än vad många tror. Om det inte hade varit för att jag sitter i juryn hade jag nominerat vår förening, eftersom det råder brist på både musik och tilltalande design i vår hiss. Och jag hade såklart velat öka värdet på vår bostadsrätt, säger inredningsinfluencern Emelie Ekman som driver bloggen 34 kvadrat och är en av jurymedlemmarna i tävlingen.

I jurygruppen som valt ut de fem finalisterna samt utser slutlig vinnare ingår Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Sverige, Jaakko Kaivonen, vd KONE Sverige, Lennart Strandman, teknisk expert KONE Sverige, Fredrik Gustafsson, säkerhetsexpert KONE Sverige, Joel Brosjö, grundare av Soundtrack Your Brand (som skapar möjlighet att lyssna på Spotify i hissen) samt inredningsinfluencern Emelie Ekman som driver bloggen 34 kvadrat.

Läs mer om tävlingen »

Se de fem finalisternas hissbilder och läs deras motiveringar »

Läs mer om hur en ny hiss kan öka tillgängligheten här »

För mer information, kontakta:
Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64

Om KONE
KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. KONE och Parasport Sverige inledde vid årsskiftet ett viktigt arbete angående ökad tillgänglighet i samhället generellt och kring idrottsanläggningar i synnerhet. 2016 hade KONE en omsättning på 8,8 miljarder euro och vid årets slut nästan 52 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. www.kone.com