Hissen är en avgörande faktor vid köp av bostadsrätt

Pressmeddelande Publicerat 09-26-2017

Hissen är en av topp fem viktigaste faktorerna vid köp av bostadsrätt. Det visar en ny undersökning som utförts av Norstats bland bostadsrättsägare. I Sverige finns totalt drygt 120 000 hissar och många av dessa är äldre och slitna hissar i bostadsrättsföreningar och är i behov av renovering eller bör bytas ut helt.

Resultatet från undersökningen förvånar inte Niklas Berntzon, en av stjärnmäklarna på mäklarbyrån Eklund Stockholm New York.

- Hiss är helt avgörande för många vid köp av bostad. För några år sedan var det ofta mest ur aspekten huruvida man vill få plats med barnvagn eller inte. Nuförtiden är det ett minst lika viktigt säljargument som en snyggt designad entré där man faller på bostaden direkt innanför porten. En specialdesignad hiss med musik och högklassig design kan påverka kvadratmeterpriset i hela byggnaden. Fler byggherrar börjar ta efter denna trend. Det märker vi tydligt när vi säljer de lite mer spektakulära projekten, säger Niklas Berntzon.

Undersökningen, som genomförts av Norstat på uppdrag av KONE, visar att 30 procent anser att tillgång till hiss är en av de fem viktigaste faktorerna vid köp av bostadsrätt. I topplistan återfinns även läget, att lägenheten har balkong, renoverat badrum och att tvättstugan är fräsch. Undersökningen visar också att de vanligaste utmaningarna för de som har hiss, är att hissen är för trång eller långsam eller att det saknas direkttelefon till hissoperatör.

- En modern hiss ger en bekvämare och smidigare vardag. Att köpa en bostadsrätt idag är en stor investering. Därför är det inte så konstigt att många i samband med detta också har höga krav på bekvämligheter såsom en modern, säker och tillgänglig hiss som har gott om utrymme för till exempel matkassar och barnvagnar, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien.

KONE vill med initiativet ”Svenska hissdrömmar” sätta igång bostadsrättsägares tankar om vad en ny hiss kan innebära i termer av en smidigare vardag. Detta samtidigt som en modern hiss också ökar värdet och attraktiviteten för fastigheten.

Fram till den sista oktober kan boende i bostadsrätter tävla om en ny hiss till sin förening. Vinnande förening får en ny modern hiss från KONE, och kommer förutom en smidigare vardag, erbjudas musik via Spotify under hissturen och en hiss som själv talar om när den till exempel behöver service. Tävla här!

Om undersökningen
Undersökningen är gjord via Norstats webbpanel i maj 2017 på uppdrag av KONE. De svarande är representativa utifrån ålder, kön och geografi, för boende i bostadsrättsföreningar i Sverige.