KONE rankas som ett av världens mest hållbara företag av Corporate Knights

Pressmeddelande Publicerat 01-23-2019

KONE – ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar – rankas på plats 43 över de mest hållbara företagen i världen i en ny analys genomförd av Corporate Knights. KONE var det enda hiss- och rulltrappsföretaget som kvalificerade sig i den globala rankingen över de 100 mest hållbara företagen i världen.

Corporate Knights, som är en ledande affärstidning och rankingorganisation inom hållbarhet, publicerade rankingen under World Economic Forum i Davos, Schweiz.

- KONE är en av de globalt ledande aktörerna inom hållbarhet och socialt ansvarstagande, till exempel inom områden som förmåga att få medarbetare att stanna kvar och utvecklas inom bolaget samt en jämställd fördelning av kvinnor och män i styrelsen, säger Toby Heaps, VD för Corporate Knights. Han tillade att KONE rankades som nummer två bland de 443 globala företagen inom kategorin "Machinery Manufacturing".

Global 100 ranking baseras på en omfattande analys av 7 500 företag med omsättning på över 1 miljard dollar. Företagen som presenteras på listan jämförs också med MSCI All Country World Index, som mäter global aktiemarknadsaktivitet och upprätthålls av Morgan Stanley Capital International.

- Global 100-företagen visar att hållbara alternativ och beslut också kan vara bra för ekonomin, säger Heaps i ett uttalande om Global 100, och hänvisar till analyserna som visade att ledande företag inom hållbarhet även tenderar att generera högre intäkter för investerare och öka företags livslängd.

Hos KONE är hållbarhet en del av företagskulturen och ett av företagets strategiska mål är att vara ledande inom hållbarhet. KONE är engagerade i att bedriva sin verksamhet på ett ansvarsfullt och hållbart sätt och kräver samma engagemang från sina leverantörer. KONE har anslutit sig till FN:s Global Compact och stöder FN:s globala mål för hållbar utveckling.

- Corporate Knights ranking associeras med starkt ledarskap och transparens inom hållbarhet, och det är en stor ära att finnas med på listan. Rankingen visar att vi är en pålitlig partner för miljöcertifierade byggnader och hållbara städer och att vi har nöjda och engagerade medarbetare, säger Helle Gitz-Johansen, Miljö- och kvalitetsdirektör på KONE Skandinavien.

- På KONE har vi en omfattande hållbarhetsstrategi som omfattar hela leveranskedjan och inkluderar våra leverantörer och partners. Hållbarhet är integrerat i det värde vi skapar för våra kunder. Vårt mål är att vara ledande inom hållbarhet, vilket innebär att tillhandahålla energieffektiva lösningar och tjänster som är smarta och pålitliga, fortsätter Helle.

KONE har nyligen återigen också fått betyget A- för sina klimatåtgärder i CDP:s klimatrankinglista för 2018 .Betyget baseras på oberoende bedömning mot poängkriterierna av CDP (Carbon Disclosure Project), en internationell icke-vinstdrivande organisation som årligen publicerar en rapport över företag som driver ett aktivt klimatarbete. KONE har rapporterat till CDP sedan 2009 och har kontinuerligt funnits med på topplistan: KONE har fått betyget A eller A- sex år i rad.

KONEs hållbarhetsrapport 2017 (PDF).
Läs mer om KONEs hållbarhetsarbete.

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2017 hade KONE en omsättning på 8,9 miljarder euro och vid årets slut nästan 55 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.com

Dela den här sidan