Umeå har fått Sveriges första hiss med inbyggd uppkoppling

Pressmeddelande Publicerat 03-26-2020

Ett bostadshus i Umeå är först ut i Skandinavien med att få KONEs nya uppkopplade hiss i DX-klassen installerad. Hissen är framtidssäkrad tack vare inbyggd uppkoppling, så att den kan anslutas till en helt ny serie smarta lösningar som gör slutanvändarnas vardag enklare och bekvämare.

I kvarteret Tulpanen i Umeå har Skandinaviens första hiss i KONEs nya DX-serie nu installerats. KONEs hissar i DX-klassen är världens första serie hissar som har inbyggd uppkoppling. DX står för Digital Experience – hissarna kombinerar inbyggd uppkoppling med en förbättrad användarupplevelse och en ny värld av möjligheter för smartare byggnader. De nya hissarna lanserades i januari på den skandinaviska marknaden och innebär en ny era för hissar.

Bostadsprojektet Tulpanen byggs av NCC och består av ett flerbostadshus som är en del av NCC:s Folkboende – ett koncept som går ut på att producera yteffektiva hyresrätter som är lätta att bygga och har lägre hyror.

– När vi väljer hissar till våra projekt är hela processen viktig, från planering och installation till slutbesiktning och överlämning till kund. Största fördelen med KONEs DX-hissar är att man kan minska antalet serviceutryckningar och få en mer tillförlitlig hiss, säger Leif Jakobsson, inköpschef på NCC.

Till exempel kan KONE 24/7 Connected Services kopplas till hissen – en servicetjänst som använder hissens data för att kunna förutse underhållsbehov. Därmed kan problem snabbt upptäckas och tekniker kan vidta åtgärder innan slutanvändaren påverkas av exempelvis driftstopp.

– De nya hissarna kan möta behov hos både boende och fastighetsägare på sätt som vi aldrig tidigare sett. Fastighetsägare kan specialanpassa hissupplevelsen med hjälp av både KONEs men också andra företags lösningar som innefattar allt ifrån att kunna kalla på hissen med hjälp av en smartphone, till att inte behöva använda nyckel till garaget, till att få information direkt i hissen om när nästa buss avgår, säger Rasmus Anjert, affärsområdeschef på KONE.

Skräddarsy användarupplevelsen
KONE har ett växande antal partners som erbjuder innovativa lösningar med en gemensam målsättning – att åstadkomma ett smidigt personflöde och bästa möjliga användarupplevelse i och mellan byggnader.

– För oss var det en självklarhet att välja en KONE DX då vi bygger för framtiden, säger Ulrika Karlsson, projektledare för NCC:s Folkboende-koncept. Vi går mot ett smartare samhälle och fördelen med att installera KONE DX-hissar i våra bostadsprojekt är, möjligheten att kunna få en tillförlitlig hiss som möter både dagens och morgondagens behov.

OM KONE DX
KONEs hissar som installeras i dag har en livstid på minst 25 år, därmed behöver de vara framtidssäkrade, uppgraderingsbara och uppfylla fastigheterna och dess användares digitala behov både idag och imorgon. Varje ny hiss i KONE DX-klassen har inbyggd uppkopplingsmöjlighet vilket betyder att KONEs digitala tjänster kan fjärraktiveras utan att man behöver besöka byggnaden för att installera något. Dessutom kan lösningar och tjänster som utvecklats av ett växande antal partners som ingår i KONE Partner Ecosystem, integreras med KONE DX-hissarna.

I KONE DX nya designkoncept har hissinredningar tagits fram utifrån mänskliga behov, designen är utvecklad för att inspirera, informera och tillfredsställa användaren med effektfulla belysningar, intuitiv signalisering och möjlighet att lägga till infotainment-lösningar och medieskärmar.

Läs mer om KONE DX »

Läs mer om NCC Folkboende boende »

Hanne Luukkonen Konradsson, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, hanne.konradsson@kone.com, 08-752 35 48

Leif Jakobsson, inköpschef NCC, leif.jakobsson@ncc.se, 070-666 80 16