Sveriges värsta hiss finns i Västerås
Pressmeddelande Publicerat 11-15-2017
KONE har sökt landet runt efter slitna hissar i tävlingen ”Svenska hissdrömmar”. Det var tight på upploppet då många bostadsrättsföreningar runt om i Sverige vittnar om hissars renoveringsbehov. En enig jury har nu valt ut en vinnare och Brf Asea-Stan i Västerås kan snart njuta av en ny toppmodern hiss.
I den vinnande bostadsrättsföreningen bor både äldre personer, personer med funktionsnedsättning och barnfamiljer. Gemensamt för dessa är att de har uttryckt flertalet problem med dagens hiss. Tävlingsbidragen har trillat in från flera orter runt om i landet och en expertgrupp från KONE har tillsammans med övriga jurymedlemmar gått igenom bidragen. De har bland annat tittat på utmaningar hos de befintliga hissarna och resonerat kring var en ny hiss skulle göra störst skillnad.
– Hissen i Brf Asea-Stan är ålderstigen med många problem. Den låter mycket och stannar ofta vilket innebär stora problem för de boende. Dessutom har hissen tunga slagdörrar. Det är en fastighet med många boende och med många olika behov, som genom en ny hiss kan få betydligt mer ökad tillgänglighet och säkerhet, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Sverige. Föreningen har också på ett ypperligt sätt beskrivit sina hissdrömmar och hur de ser hissen som den centrala mötesplatsen som de nu får möjlighet att digitalisera.
Brf Asea-Stan vann för sina många utmaningar i kombination med drömmarna om vad som kan förändras och kommer under våren få njuta av en ny modern hiss från KONE.
– Det här är en unik installation, det första i sitt slag, som vi gör för Brf Asea-Stan. Det som är unikt är att denna bostadsrättsförening i sin hiss kommer att kunna lyssna på musik via Spotify Business. Dessutom kommer det att vara en ”intelligent hiss” som är uppkopplad till molnet. Genom vår så kallade 24/7 Connected Services – något som vi nyligen lanserat på den svenska marknaden – kan vi arbeta förebyggande med service då hissen i god tid själv kan berätta att till exempel en reservdel behöver bytas ut, säger Malin Brant-Lundin.
Brf Asea-Stan har satt ord på sina hissdrömmar och beskriver hissen som en mötesplats för alla boende i huset. Hissen är efter många år i trogen tjänst i behov av lite kärlek och bostadsrättsföreningen drömmer om en mer modern vardag.
– Vi drömmer om en mer modern känsla i hela fastigheten och en hiss som hjälper till att göra vardagen enklare. Vi ser detta som en del av en större digitalisering av hela föreningen där vi startar med en toppmodern digitaliserad hiss. Den senaste hissteknologin och musiken är onekligen lockande och vi ser verkligen fram emot premiärturen, säger Fredrik Jeansson, styrelseledamot i Brf Asea-Stan.
Tävlingen är nu avslutad men KONE hoppas att tävlingen väckt tankarna hos många föreningar runt om i Sverige om vilka möjligheter en hissmodernisering egentligen innebär och alla fördelar som kan uppnås i form av ökad tillgänglighet, säkerhet samt förstås att hissturen inte bara behöver vara en transportsträcka utan kan bli en upplevelse i sig.
Jurygruppen har bestått av Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Sverige, Jaakko Kaivonen, vd KONE Sverige, Lennart Strandman, teknisk expert KONE Sverige, Fredrik Gustafsson, säkerhetsexpert KONE Sverige, Joel Brosjö, grundare av Soundtrack Your Brand (som skapar möjlighet att lyssna på Spotify i hissen) samt inredningsinfluencern Emelie Ekman som driver bloggen 34 kvadrat.
Läs mer om vad en modernisering av hiss egentligen innebär »
För mer information, kontakta:
Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64
Om KONE
KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. KONE och Parasport Sverige inledde vid årsskiftet ett viktigt arbete angående ökad tillgänglighet i samhället generellt och kring idrottsanläggningar i synnerhet. 2016 hade KONE en omsättning på 8,8 miljarder euro och vid årets slut nästan 52 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. www.kone.com