Säljstart för KONEs nya servicekoncept - Förutser problem med hissar och rulltrappor innan de uppstår

Pressmeddelande Publicerat 12-12-2017

Möjligheterna med artificiell intelligens kan tyckas oändliga. KONEs 24/7 Connected Services är IoT-baserad och plattformen analyserar data i realtid och kan på så sätt förutse problem innan de uppstår. Renova Miljö AB i Göteborg är ett av de första bolagen i Sverige som valt att koppla upp sina hissar.

– I och med den urbanisering som sker i världen med allt fler människor som bor i städerna, och allt högre byggnader, får också hissar en allt större betydelse. Att enkelt och snabbt kunna förflytta sig i och mellan byggnader ses idag som en självklarhet. Stillastående hissar kan därför orsaka stora frustrationer och begränsningar. Detta är något KONE tagit fasta på vid utvecklandet av den nya tjänsten 24/7 Connected Services – ett servicekoncept som bygger på artificiell intelligens, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef på KONE.

Det är KONE som i samarbete med IBM gjort hissarna smartare. Genom att ansluta hissar till molnet kan stora mängder data samlas från sensorer som genom IoT-plattformen Watson övervakas, analyseras och visas i realtid. På så sätt kan perfekt underhåll skräddarsys för varje enskild hiss. Hissarna kan sägas ha växt upp och fått ”ett språk”.

- Det kan jämföras med en baby som bara kan skrika och som gör det svårt för en läkare att säga vad som är fel. En vuxen människa kan berätta ”det gör ont här, och igår kändes det så här”, vilket gör det enklare för läkaren att hitta orsaken till problemen. Hissarna har framtill nu varit på babystadiet och bara kunnat skrika och säga ”Jag kan inte köra”. Nu har vi kommit till en ny era där hissarna faktiskt kan berätta vad som är fel, berättar KONEs tekniska expert Jonas Bedoire.

Med den nya tjänsten kan KONE erbjuda en ökad trygghet och förbättrad säkerhet för kunder och passagerare. Sensorer i hissen samlar in information 24/7 och med hjälp av IoT-teknik kan behov av underhåll och proaktiva åtgärder direkt identifieras, och eventuella problem förhindras innan de behöver uppstå. Om systemet fastställer att extra åtgärd behövs, kontaktas en servicetekniker automatiskt.

Testad i Sverige, Finland och Tyskland
Utvecklingen av KONE 24/7 Connected Services har skett i nära samarbete mellan KONE, IBM och ett antal pilotkunder i bland annat Sverige, Finland och Tyskland. I Sverige är det fastighetsbolaget Humlegården i Stockholm som utgjort en av de globala pilotkunderna som bidragit i utvecklingen av det nya servicekoncept som KONE nu kan erbjuda alla sina kunder. Renova Miljö AB i Göteborg var först ut Sverige med att köpa det nya servicekonceptet.

- För oss är det väldigt viktigt med hög drifttillgänglighet. Våra hissar finns i en industrimiljö där vi snabbt behöver kunna ta oss upp och ner. En hiss som inte fungerar ordentligt är ett stort problem för oss. Vi måste vara i trygga i att hissen inte stannar. Därför är KONE 24/7 Connected Services perfekt för oss, säger Mihkel Albo på Renova Miljö AB.

Servicekonceptet finns sedan början av oktober på den svenska marknaden. På global nivå är målet att installera KONEs IoT-sensorer på över 1 miljon anläggningar de kommande åren.

Mer om KONE 24/7 Connected Services
KONE 24/7 Connected Services bygger på IBMs Watson IoT-plattform som samlar och lagrar data i molnet. Datainsamling sker via IoT-sensorer som mäter olika faktorer som kan tänkas påverka hissen. Det kan vara temperatur, fukt, oregelbundna stopp, vibrationer, hur dörrarna öppnas och stängs och mycket mer.

Watsonplattformen analyserar data i realtid och kan på så sätt förutse problem innan de uppstår. När systemet upptäcker ett behov av service vid en hiss, läggs det genast in i underhållsplanen, med information om vad som är fel och hur det kan lösas, och säkerställer att en tekniker kommer dit i god tid. På detta sätt kan antalet driftsstopp minimeras.

När serviceteknikern avslutar sitt jobb skickas data tillbaka till Watson, och berättar om IoT-plattformen har hittat källan till problemet eller felaktigt pekat ut problemet och förslag på lösning. Allteftersom infrastrukturen och datautvecklingen växer, kommer Watsons analyser att bli ännu mer korrekta och generera ny kunskap om drift och underhåll.