KONEs rulltrappor får unikt godkännande från Byggvarubedömningen

Pressmeddelande Publicerat 01-09-2019

KONEs rulltrappor Travel Master™ 110 och Transit Master 140™ är först ut i branschen med ett godkännande från Byggvarubedömningen. Miljöbedömningen är en viktig vägvisare för byggare och andra slutanvändare, som lättare vill förstå vilka ämnen som byggs in i deras hus och bidra till en mer hållbar framtid.

Byggvarubedömningen (BVB) är en icke-vinstdrivande ekonomisk förening där Sveriges fastighetsägare och byggentreprenörer samlas för att aktivt arbeta tillsammans med syftet att främja användningen av hållbara byggmaterial. Föreningen genomför miljöbedömningar baserade på kemikalieinnehåll och livscykelaspekter samt främjar produktutvecklingen mot en giftfri och god bebyggd miljö med framför allt höga krav på redovisningen av materialen.

KONEs rulltrappor Travel Master™ 110 och Transit Master 140™ har nu som de första i branschen fått ett godkännande från Byggvarubedömningen.

– Vi är mycket stolta över vårt hållbarhetsarbete som än en gång fått bevis på att vara branschledande, denna gång via Byggvarubedömningen. Det är mycket hårda kriterier för att uppnå godkännande från BVB och vi är självklart stolta över att vara först i branschen med detta för våra rulltrappor. Vi har sedan tidigare också ett godkännande från BVB för våra hissar. Att reducera påverkan på miljö under våra lösningars hela livslängd är ett av KONEs strategiska mål. Vi ser hållbarhetsansvar som en kombination av att erbjuda kunder innovativa och miljöeffektiva lösningar, likväl som att reducera KONEs miljöpåverkan i nära samarbete med leverantörer, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien.

Kunder i branschen har efterfrågat godkännande från BVB och KONE kan som det första och enda företaget i Sverige erbjuda två godkända rulltrappor: KONE Travel Master™ 110 och KONE Transit Master 140. KONE har sedan tidigare också fått erkännande för sina hissar KONE MonoSpace 500 och KONE MonoSpace 700.

Läs mer om Byggvarubedömningen
Läs mer om KONEs hållbarhetsarbete

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com,

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2017 hade KONE en omsättning på 8,9 miljarder euro och vid årets slut nästan 55 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se