KONE utrustar nya Hagastadens tunnelbanestation i Stockholm

Pressmeddelande Publicerat 01-19-2023

KONE Corporation, en global ledare inom hiss- och rulltrappsbranschen, har ingått avtal med NCC Sverige AB om att leverera en rad PeopleFlow®-lösningar till nya Hagastadens tunnelbanestation i Stockholm, vilket inkluderar elva rulltrappor och sex hissar. NCC Sverige AB är huvudentreprenör för den nya stationen.

Hagastaden kommer att bli en levande innerstadsdel med 6000 nya bostäder och 50 000 nya arbetsplatser i Stockholm och Solna. Området utökar Stockholms stadskärna på ett naturligt sätt samtidigt som innerstaden och Solna knyts ihop. Idag är Hagastaden regionens centrum för life science, och kommer att utvecklas till en ny urban stadsdel och innehålla både bostäder och butiker, kulturverksamhet och parker.

KONEs leverans till den nya tunnelbanestationen inkluderar fyra KONE MonoSpace® 700 DX-hissar, två KONE MiniSpace DX snedbanehissar och elva KONE TransitMaster™-rulltrappor.

– Vi är stolta över att vara en del av det här projektet och leverera våra innovativa lösningar i syfte att förbättra det urbana personflödet i Stockholm, säger Axel Berkling, KONEs executive vice president i Centrala och Norra Europa.

NCC Sverige AB har fått i uppdrag av Region Stockholm att bygga den nya tunnelbanestationen Hagastaden.

Projektet förväntas vara färdigt år 2028.

KONE bokade ordern under det fjärde kvartalet 2022.

Sofia Eriksson, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, sofia.eriksson@kone.com, 0771-50 00 00

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll och service, reparationer och moderniseringslösningar. 2021 hade KONE en omsättning på 10,5 miljarder euro och vid årets slut över 60 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se

Hagastaden metro station