KONE tecknar nytt avtal med Sveriges största fastighetsbolag
Pressmeddelande Publicerat 12-05-2018
KONE har tecknat ett nytt femårigt ramavtal med Vasakronan. Det nya avtalet är ett heltäckande kontrakt som kommer att innefatta en produktflora av både hissar, dörrar, portar och rulltrappor. Avtalet innebär också att ett stort antal hissar kopplas upp till molnet och görs intelligenta. Med hjälp av IoT-teknik analyseras behoven av underhåll och eventuella proaktiva åtgärder kan planeras i god tid.
Avtalet trädde i kraft den 1 december och innebär att det redan lyckade samarbetet med Vasakronan, fortsätter i minst fem år till. KONE har idag hand om servicen på nära 1 400 av Vasakronans hissar, portar samt rulltrappor och avtalet kommer nu att addera ytterligare cirka 300 hissar och rulltrappor.
Att Vasakronan valde KONE som fortsatt leverantör av service beror på flera saker. Vasakronan får enligt deras önskemål en strategisk, rikstäckande partner i hela landet som kan sköta hela beståndet genom produkternas hela livscykel via en transparent service- och felhanteringsprocess, enkel administration och bra onlineverktyg.
I tillägg till det utökade ramavtalet med ytterligare utrustningar har Vasakronan valt att installera KONEs nya intelligenta lösning 24/7 Connected Services som tillägg på flera av utrustningarna. KONE 24/7 Connected Services är en del av KONEs People Flow Intelligence-koncept, som med datadriven teknologi möjliggör ett smidigare och effektivare system för både användarna, kunderna och själva underhållet av hissen, dörren eller rulltrappan.
– Vi är stolta över att ha fått ett fortsatt förtroende och ett utökat uppdrag hos Vasakronan. Vi är också glada att Vasakronan nu kommer att installera 24/7 Connected Services i ett stort antal av sina hissar. Vi kan därmed i realtid följa hur deras utrustningar mår, förutse och förebygga driftstopp samt skräddarsy service till varje enskild utrustning. Tack vare vår lösning 24/7 Connected Services kan antalet driftstopp på Vasakronans utrustningar minimeras i framtiden. Vi är övertygade om att intelligent service kommer att förändra hela branschens sätt att arbeta, säger Jonas Granzell, affärsområdeschef Service KONE Skandinavien.
Med 24/7 Connected Services tar Vasakronan alltså steget längre än traditionellt underhåll. Konceptet fungerar genom att IBMs plattform Watson övervakar och analyserar data i realtid via sensorer som är kopplade till utrustningen. Det intelligenta systemet gör det möjligt att förutse, underhålla och vidta åtgärder innan eventuella driftstopp ens hinner uppstå samt ger tillgång till detaljerad information om underhållsarbetet för kunden.
Se videon Så funkar KONE 24/7 Connected Services »
För mer information, kontakta:
Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64
Om KONE
KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2017 hade KONE en omsättning på 8,9 miljarder euro och vid årets slut nästan 55 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se