WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Visit country site

Till toppen av sidan

KONE tar hissmusik till en helt ny nivå

Det är betydligt mer fascinerande än man tror när man först hör ordet ”hissmusik”. Modern teknik, innovativ design och till och med beteendevetenskap gör nämligen pilotinstallationen ”Elevator Music Redefined” till en av de första i sitt slag i världen. De som åker hiss på Telia Companys huvudkontor i Arenastaden i Solna får numera en stund långt ifrån det tråkiga tidsslöseriet som många förknippar med att åka hiss. Tanken är att både medarbetare och besökare ska komma i precis rätt stämning inför sin arbetsdag eller möte.

Pressmeddelande Publicerat 12-21-2018

För Telia och fastighetsägaren Fabegé är det viktigt att skapa ett bra första intryck redan när man kliver in genom entrén till byggnaden. Hissarna spelar en betydligt större roll än många tror. Särskilt i en byggnad med många människor och där flödet är ständigt pågående. Undersökningar* visar att hissmusik kan ha stor påverkan på vårt humör. Lugn musik gör oss lugnare och festlig musik en fredagseftermiddag, förstärker helgkänslan. Dessutom visar användartester att musik också kan minimera den upplevda väntetiden i hissen. I hissarna vid huvudentrén finns en unik pilotinstallation av en ny musiklösning – en av de första i världen i offentliga miljöer.

– Vi har tillsammans med KONE och Soundtrack Your Brand, leverantören av själva musiktjänsten, undersökt hur förekomsten av musik, tempot, stil, igenkänning, volym och ljudkvalitet påverkar humöret, platsen, hur vi beter oss och den upplevda tiden i hissen, säger Marcus Lidbeck, Head of Digital Markets Telia Company Division X.

Den kompletta musiktjänsten innebär att fastighetsägaren, och de som utses som administratörer, själva kan sätta samman spellistor som styrs via en app som kan användas dygnet runt oavsett var de befinner dig. Administratören kan välja i ett musikbibliotek med mer än 40 miljoner låtar inklusive licensierad musik vilket är betydligt mer än traditionella musiktjänster. Ljudlösningen är speciellt utformad och optimerad för att spelas i just hissar. Musiken kan också schemaläggas så att det spelas till exempel lugnare musik på morgonen och lite snabbare musik på annan tid på dygnet. Eller varför inte julmusik i juletider?

Telia är tillsammans med Spotify delägare av Soundtrack Your Brand och har samarbetat med KONE och Soundtrack Your Brand i utvecklingen av pilotinstallationen i hissarna. I alla KONEs hissar finns också Globala SIM-kort där Telias nätverk är ett av de som hissarna kan kopplas upp mot. Innovation är ett ledord både för KONE och Telia. KONE har blivit utsedd till ett av världens mest innovativa företag flera år i rad av Forbes och för Telia finns innovation som en del i deras DNA. Fastighetsägaren Fabegé utvecklar tillsammans med sina kunder framtidens kontor som skapar engagemang och trivsel.

– Vi är mycket stolta över att ha utfört denna pilotinstallation av musik i offentlig miljö. Synen på hissmusik har egentligen inte förändrats sen 1922 då den först började användas. Det är hög tid att bryta ny mark. Detta är ytterligare ett steg i riktningen att förbättra ”åkturen” i hissarna. KONEs vision är att skapa den bästa möjliga People Flow upplevelsen, och fördelarna som kan uppnås med de nya hisslösningarna samt den nya unika musiktjänsten är ett ypperligt bevis på vad vi vill uppnå, säger Jaakko Kaivonen, vd på KONE Skandinavien.

För mer information, kontakta:
Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com,
08-752 35 64

*Thompson, W. F. (2015). Music, thought, and feeling: Understanding the psychology of music (2nd ed.). New York, NY, US: Oxford University Press.
Länk till rapporten »

Om KONE
KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2017 hade KONE en omsättning på 8,9 miljarder euro och vid årets slut nästan 55 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se

empty

Dela den här sidan