KONE startar nytt rikstäckande lärlingsprogram för tekniker

Pressmeddelande Publicerat 03-29-2018

Det råder en stor brist på tekniker i Sverige på grund av bra tillväxt i kombination med stora pensionsavgångar. Bara de kommande 3-5 åren behövs det ca 900 tekniker i branschen. I tillägg till existerande yrkeshögskoleutbildningar startar därför KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, portar, rulltrappor och automatiska dörrar, nu en egen rikstäckande lärlingsutbildning för hiss-, dörr-, port- och rulltrappstekniker.

Utbildningen är ettårig och teori varvas med praktik på hemorten, under ledning av en handledare från KONE. Eleverna får visstidsanställning hos KONE med lärlingslön från dag ett. Efter utbildningen finns möjlighet till tillsvidareanställning på KONE.

Framtidsutsikterna för tekniker är goda i branschen, en allt mer urbaniserad värld i kombination med stora pensionsavgångar gör att behovet är stort av utbildade tekniker. Branschförbundet Hissförbundet har gjort en enkät som visar att det finns ett behov av 900 personer inom de kommande 3-5 åren på grund av marknadstillväxten och pensionsavgångar. På KONE får eleverna möjlighet att jobba på ett företag som rankats av Forbes både som ett av de mest innovativa företagen i världen och som en av världens bästa arbetsgivare.

Hissbranschen är en högteknologisk bransch med höga säkerhetskrav. Digitaliseringen har öppnat nya möjligheter och utvecklat branschen där KONE ligger bakom ett antal av de största innovationerna i branschen. En av de senaste lösningarna som lanserats, i samarbete med IBM, är så kallade ”intelligenta hissar” där hissar ansluts till molnet, och data samlas från sensorer som genom IoT-plattformen Watson övervakas, analyseras och visas i realtid. På så sätt kan det perfekta underhållet skräddarsys för varje enskild hiss vilket innebär bland annat färre fel och snabbare reparationer samt förlängd livstid på utrustningen.

– Vi är väldigt stolta över att nu kunna starta detta rikstäckande lärlingsprogram för tekniker, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien. Det är en spännande bransch där det råder en stor brist på hiss-, dörr-, port- och rulltrappstekniker vilket innebär mycket goda framtidsutsikter för de som antas till vårt nya program. På KONE erbjuds du möjligheten att komma in i ett marknadsledande bolag som ligger i framkant och där det finns goda utvecklingsmöjligheter såväl lokalt som globalt. Vi har många exempel på medarbetare som arbetat på KONE under lång tid i ett antal olika roller och i olika orter. Personlig utveckling är viktigt för oss och det finns många olika möjligheter för karriärutveckling.

Som tekniker planerar du själv din arbetsdag och arbetar både självständigt och i team. Du kommer att arbeta med trevliga, engagerade och prestigelösa kollegor – alla med ett gemensamt mål: att hjälpa människor att kunna förflytta sig smidigt i en urban miljö.

– Det bästa med att arbeta på KONE är att arbetet är omväxlande, flexibelt och att ingen dag är den andra lik, säger servicetekniker Christer Larsson. Det är aldrig långt till att få hjälp och alla ställer upp för varandra. Om man som jag tycker om att träffa och hjälpa andra människor och dessutom är teknikintresserad är det här jobbet perfekt.

Så vet du någon som är tekniskt intresserad, gillar att skruva, meka och felsöka, och vill ha ett praktiskt och fritt jobb? Då ska du tipsa dem om KONEs lärlingsprogram!

Utbildningen startar under augusti 2018 och avslutas i juni 2019. Sista ansökningsdatum är 13 maj 2018. Läs mer om KONEs lärlingsprogram på kone.se/larling.

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com,

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2017 hade KONE en omsättning på 8,9 miljarder euro och vid årets slut nästan 55 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. www.kone.com