KONE ska utrusta ett nytt urbant centrum i Helsingfors, Finland

Pressmeddelande Publicerat 01-30-2017

KONE ett av världens ledande företag i hiss- och rulltrappsbranschen, har vunnit en order att leverera 127 hissar och rulltrappor till Tripla, ett nytt urbant centrum som utvecklas i Helsingfors, Finland.

Tripla, som utvecklats av byggföretaget YIT och består av tre kvarter, är ett komplex med flera användningar som omfattar ett köpcenter, ett parkeringsgarage, 400 lägenheter, ett hotell och totalt 50 000 kvadratmeter kontorsyta. Det nya området kommer även att fungera som en ny knutpunkt för kollektivtrafiken i staden. 2025 förväntas 130 000 passagerare och 900 tåg passera genom järnvägsstationen Böle (Pasila på finska) vid Tripla varje dag.

För att förbättra hur människor rör sig, lever, arbetar och besöker Tripla levererar KONE 58 KONE MonoSpace® 700-hissar, 9 KONE MonoSpace® 500-hissar, 7 KONE Transys(TM)-hissar, 1 KONE Motala(TM) 2000-hiss, 14 KONE TravelMaster(TM) 140-rulltrappor, 32 KONE TravelMaster(TM) 110-rulltrappor och 7 KONE TravelMaster(TM) 115-rullband.

”Vi är glada att få arbeta med KONE på detta krävande projekt. Deras personflödeslösningar och projektledningskapacitet stämmer perfekt överens med våra behov och vår ambition att göra Tripla till ett landmärke i Finland”, säger Tapio Saol, vice vd och projektchef för Tripla på YIT.

”Det är en ära att bli utvald av YIT att tillhandahålla avancerad personflödesplanering och leverera våra lösningar till denna nya spännande urbana knutpunkt i Helsingfors”, säger Thomas Hinnerskov, Executive Vice President för KONE i centrala och norra Europa.

Tripla förväntas vara klart 2022. Köpcentret, järnvägsstationen och parkeringsgaraget ska stå färdiga 2019.

Tripla-konceptet har designats av nederländska Office for Metropolitan Architecture (O.M.A.). De viktigaste arkitekterna för området var Soini & Horto Ltd. och Brunow & Maunula Ltd.

Ordern togs emot under det fjärde kvartalet 2016.

Tidigare pressmeddelanden angående KONEs order finns på www.kone.com/press, till exempel:

Bilder på Tripla finns på http://bit.ly/triplaimages.

Liisa Kivelä, Director, External Communications, KONE Corporation, tel. +358 204 75 4330, media@kone.com

KONEs uppdrag är att göra det enkelt att förflytta sig i en urban miljö. KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. Vi levererar hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, liksom lösningar för underhåll och modernisering som ger mervärde över byggnadens hela livscykel. Vi hjälper människor att förflytta sig tryggt och bekvämt i högre, smartare byggnader. Det vi kallar People Flow®. 2016 hade KONE en omsättning på 8,8 miljarder euro och vid årets slut nästan 52 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland.
www.kone.com

2017-01-30 KONE ska utrusta ett nytt urbant centrum i Helsingfors, Finland