KONE prisas återigen för sitt hållbarhetsarbete

Pressmeddelande Publicerat 11-04-2016

Den internationella icke-vinstdrivande organisationen CDP har publicerat en ny rapport över företag som driver ett aktivt klimatarbete. KONE, ett av världens ledande företag inom hissar och rulltrappor, finns för andra året i rad med i toppen på den prestigefyllda ”Climate A list” och fick motta pris för sina insatser för klimatet under en ceremoni i Oslo i förra veckan.

CDP arbetar för att motivera företag att redovisa sin miljöpåverkan och vidta åtgärder för att minska den. CDP erbjuder också det enda globala systemet för att mäta, redovisa, hantera och dela viktig miljöinformation. A-listan har tagits fram på uppdrag av 827 investerare, som tillsammans förvaltar motsvarande 100 triljoner dollar.

– Vi är hedrade över att för andra året i rad vara med på CDP:s A-lista, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien. Denna prestation visar tydligt att vi på allvar arbetar med att kontinuerligt förbättra vårt hållbarhetsarbete, avslutar Jaakko.

KONE har klättrat uppåt i placeringarna de senaste åren. 2016 är andra året i rad som KONE finns med på den åtråvärda A-listan. KONE har valts ut tillsammans med 193 andra företag bland de tusentals företag som granskats av CDP. En hög poäng är ett tecken på utmärkt datahantering, öppen kommunikation och en djup förståelse för de klimatrelaterade frågor som har beröring med företaget, i allt från lösningar i företagets egen verksamhet till hela försörjningskedjan.

Den fullständiga A-listan tillsammans med redovisningar från samtliga ingående företag »

Mer information om KONEs miljöarbete »

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. KONE och Parasport Sverige inledde vid årsskiftet ett viktigt arbete angående ökad tillgänglighet i samhället generellt och kring idrottsanläggningar i synnerhet. 2015 omsatte KONE 8,6 miljarder euro och hade över 50 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. www.kone.com