KONE når nya höjder på den skånska slätten

Pressmeddelande Publicerat 05-23-2017

Framtida besökare i Öresundsregionens högsta kontorsbyggnad ”The Point”, åker hiss från botten till toppen på dryga 30 sekunder. Byggnaden ”The Point” är den sista av fyra etapper i fastighetsprojektet ”Point Hyllie”. KONE är stolta leverantörer av hissar som på ett smidigt och säkert sätt kommer att förflytta människor i byggnaden.

Malmös nya stadsdel Hyllie har växt kraftigt under de senaste åren. Skyskrapan ”The Point” blir en 110 meter hög kontorsbyggnad med 28 våningar som byggs intill hotellet ”Quality Hotel View”.

KONEs experter har räknat fram hur många hissar som behövs i huset som med svenska mått mätt är högt. Experterna tittar på hissarnas placering, storlek och övriga detaljer för att optimera flödet av människor. Sex nya hissar kommer att installeras.

– Innan du går in i hissen måste du veta vart du ska, tre av hissarna tar dig hela vägen upp. Våra uträkningar visar att detta är ett sätt att öka kapaciteten, att merparten av hissarna finns främst där flest människor rör sig, säger Lennart Strandman, teknisk expert på KONE.

Hissarna är integrerade med KONEs ”Destination Control System”. Till skillnad från konventionella hisskontrollsystem, som endast registrerar önskad färdriktning, tar systemet hänsyn till önskade destinationsvåningar och antal väntande passagerare för att optimera effektiviteten och personflödet.

– Vi bygger allt högre hus samtidigt som tid är en bristvara i många människors vardag. Allt ska gå snabbt, så även hissresan. Vårt system innebär inga onödiga stopp och kortare restid till ditt våningsplan genom att hissen på förväg vet vart resenären ska. Detta sker via manöverpaneler och genom att utvalda resenärer även har möjlighet att anropa hissen med hjälp av en app, oavsett vart i byggnaden de befinner sig. Detta är framtiden för alla hissar i högre hus, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien.

I The Point installeras även KONE Access Systems varifrån vilka som har tillträde till byggnaden kan regleras. Systemet är även integrerat med själva hissystemet.

– På hotell är ofta nyckelkortet kopplat till accessen till hissen. Nyckelkortet låser upp själva hissen. Så kommer det fungera även här. Det ger byggnaden ett bättre personflöde och ökar säkerheten, fortsätter Jaakko Kaivonen.

The Point kommer få sex hissar från KONE. Tre stycken hissar av typen MonoSpace 700 och tre stycken MiniSpace. Läs mer om hissmodellerna här:

MonoSpace 700 »

MiniSpace »

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64