KONE lär barn i Malmö att åka säkert i hissar och rulltrappor

Pressmeddelande Publicerat 10-23-2017

Den 27 och 28 oktober finns KONE på plats i Malmö när Emporia fyller 5 år. Detta för att prata med barn om hur man åker säkert tillsammans i hissar och rulltrappor. På plats finns maskoten Max som tillsammans med KONEs säkerhetsexperter håller i en kostnadsfri utbildning. Alla som deltar får ett hiss- och rulltrappskörkort.

- Vi vill ge barnen och deras föräldrar kunskap om hur man åker tryggt i hissar och rulltrappor. Det är miljöer som många kommer i kontakt med dagligen men medvetenheten om säkerhet är ofta ganska låg. Det vill vi ändra på. Mycket kan hända i rulltrappor då man till exempel åker med stora shoppingpåsar eller barnvagnar. Barn, föräldrar och övriga medresenärer kan hamna i fara om något skulle välta eller om trappan stannar. Att höja kunskapsnivån är något vi tror på och arbetar aktivt med, säger Fredrik Gustafsson, säkerhetschef på KONE.

Aktiviteter för hela familjen
Med hjälp av pyssel och roliga spel på ipads lär sig barnen mer om säkerhet, och det anordnas även en teckningstävling för barnen där de kan vinna biobiljetter. På plats finns den populära maskoten musen Max och KONEs säkerhetsexperter Fredrik Gustafsson och Niels Christensen.

Flera gånger om dagen anordnas även gratis utbildningar för barn där de får lära sig att åka på ”rätt sätt” och då får ett hiss- och rulltrappskörkort. Ungdomar, föräldrar och andra intresserade är välkomna att ställa frågor, tycka till och lyssna.

Tid och plats
12.00-18.00 fredag 27 oktober – lördag 28 oktober, Emporia plan 2 vid Indigotorget.

Dessa tider kan du ta hiss- och rulltrappskörkort:
Utbildningarna drar igång varje hel timme, ingen föranmälan krävs.

Fredag 27 oktober: kl 12.00, kl 13.00, kl 14.00, kl 15.00, kl 16.00, kl 17.00
Lördag 28 oktober: kl 12.00, kl 13.00, kl 14.00, kl 15.00, kl 16.00, kl 17.00

KONE och säkerhet
KONE har en nollvision för olyckor och arbetar aktivt för att öka säkerheten. Många av de olyckor som sker i hissar och rulltrappor skulle kunna undvikas om medvetenheten om hur man åker säkert ändras. En Sifo-undersökning visar att okunskapen runt säkerhet i rulltrappa är störst vad gäller att åka med skrymmande väskor och barnvagnar – alla vanliga skadeorsaker. Drygt 40 procent av berörda resenärer svarar att de åker rulltrappa med barnvagn, 69 procent av de tillfrågade åker med rullväska och 52 procent tar med sig stort bagage i rulltrappan.

Läs mer om KONEs fokus på säkerhet »