När lokaler och kontor gradvis börjar öppna är människors hälsa och välbefinnande en stor angelägenhet och åtgärder för fysisk distansering måste möta människors behov att röra sig i gemensamma utrymmen. KONE People Flow Planning and Consulting, våra planerings- och konsulttjänster för personflöde, har skräddarsytts för bättre stöd till planering för en säker återkomst till kontor och andra byggnader. Med hjälp av data, simuleringsverktyg och expertis från KONEs inredningsarkitekter och dataforskare kan kunder snabbt se hur de kan minska trängsel och flaskhalsar för att möjliggöra ett smidigt och säkert sätt för människor att röra sig. Dessutom införs andra nya lösningar som förbättrar luftkvaliteten i hissarna, hjälper till att desinficera handledarna i rulltrappor och minskar behovet av att röra vid ytor.
Användarupplevelsen i bostadshus och offentliga lokaler som tunnelbanestationer, köpcenter eller kontor håller på att förändras. För KONEs kunder är det en viktig fördel att förbättringar som är fokuserade på hälsa och välbefinnande kan införas enkelt, under denna tid när hygien och fysisk distansering är oerhört viktigt.
”Covid-19-pandemin förändrar sättet som människor rör sig och interagerar i städer och byggnader. Alla byggnader har nu olika utmaningar vad gäller personflödet, från dörren till målet. Som pionjär inom personflöden vill vi hjälpa våra kunder med en helhetssyn på hälsa, välbefinnande och säkerhet när man börjar lätta på restriktioner för människors och företags rörlighet i olika länder”, säger Tony Enholm, Service Operations Director, KONE Scandinavia.
”Vi har en viktig roll i att hålla samhället igång under dessa extraordinära tider. Hissar, rulltrappor och underhållet av dessa är avgörande för att människor ska kunna utföra viktiga aktiviteter. Lösningar som KONE 24/7 Connected Services kan vara ett fantastiskt stöd för kontinuitet, särskilt i dagens miljö, så att våra kunders verksamhet kan komma igång snabbt, utrustning kan bevakas i realtid och man kan göra det säkrare för människor att röra sig i lokaler”, tillägger Enholm.
Flera befintliga KONE-produkter och -tjänster är mer relevanta i dag än någonsin tidigare.
KONE 24/7 Connected Services gör hiss- och rulltrappsunderhåll säkrare, transparentare och smartare i en tid när behovet av tillgänglighet växer, även efter att åtgärder för fysisk distansering är på plats. Tjänsten gör det möjligt att förutsäga fel innan de inträffar, och utrustningens status kan övervakas dygnet runt. KONE DX-klassens hissar innehåller antimikrobiella ytor för hisskorgens handledare för att skydda mot indirekt kontaminering. Med hissarna i KONE DX-klassen innebär inbyggd uppkoppling att nya digitala tjänster kan införas snabbt och funktioner kan uppgraderas för att anpassas till nya behov.
KONEs nya Health & Well-being Solutions som lanseras är följande:
KONE Elevator AirPurifier, luftrenare för hissar som förbättrar luftkvaliteten i hisskorgen genom att minska de flesta potentiella föroreningar i luften, som bakterier, virus, damm och lukter. Den använder fotokatalytisk oxidationsteknik (PCO) som utvecklats av NASA för att minska föroreningar från rymdfarkosters kabin.
KONE Handrail Sanitizer, desinfektion för handledare i rulltrappor och rullband, använder ultraviolett ljus för att gradvis desinficera rulltrappornas handledare. Kontinuerlig kemikaliefri rengöring sker inne i rulltrappan, utan risk för användarna. Exponering för ultraviolett strålning hjälper till att minska och hämma förökningen av mikroorganismer som bakterier.
KONE Elevator Call, hissanrop som låter människor anropa en hiss i närheten med hjälp av en app i deras smartphone. Det fungerar tillsammans med appen KONE Flow och utvalda sociala meddelande-appar i olika mobila operativsystem, vilket helt eliminerar behovet att röra vid hissknappar och skärmar.
Bilder och videoklipp finns i KONEs materialbank.
För mer information, vänligen kontakta:
Hanne Luukkonen Konradsson, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, hanne.konradsson@kone.com, 08-752 35 48
Om KONE
KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa PeopleFlow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll och service, reparationer och moderniseringslösningar. 2019 hade KONE en omsättning på 10 miljarder euro och vid årets slut närmare 60 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se
De tjänster, produkter och lösningar som beskrivs här som KONE Health & Well-being Solutions främjar hälsa och välbefinnande. Lösningarna garanterar dock inte att inga nya sjukdomar eller smittor uppkommer i lokaler där de används. KONE kan inte hållas ansvarigt för eventuella smittor eller sjukdomar som uppkommer i sådana lokaler eller de resulterande medicinska konsekvenserna.