KONE först i branschen med godkännande från Byggvarubedömningen

Pressmeddelande Publicerat 04-11-2018

KONEs hissar MonoSpace 500 och MonoSpace 700 är först ut i branschen med ett godkännande från Byggvarubedömningen. Miljöbedömningen är en viktig vägvisare för byggare och andra slutanvändare, som lättare vill förstå vilka ämnen som byggs in i deras hus och bidra till en mer hållbar framtid.

I Byggvarubedömningen (BVB) samlas fastighetsägare och byggentreprenörer som vill främja användningen av hållbara byggmaterial. Det är en icke vinstdrivande ekonomisk förening som genomför miljöbedömningar baserade på kemikalieinnehåll och livscykelaspekter samt främjar produktutvecklingen mot en giftfri och god bebyggd miljö. Det finns ett flertal aktörer på marknaden som granskar hållbara produkter, men det som utmärker BVB är att de ställer högst krav på redovisning.

– Det är hårda kriterier för att uppnå ett godkännande enligt BVB och vi är mycket stolta över vårt miljöarbete och det erkännande vi nu fått. Både som ett bidrag till allas vår gemensamma framtid och för vår affär. På den svenska marknaden är ett godkännande från Byggvarubedömningen av stor betydelse och många fall även krav vid gröna byggnadsprojekt. Därför är det en mycket angelägen markör att vi nu är först ut i hissbranschen med detta godkännande, säger Michel El-Khouri, kvalitets- och miljöchef i Sverige.

Kunder i branschen har efterfrågat detta och KONE kan som det första och enda hissföretaget erbjuda två godkända hissplattformar: MonoSpace 500 och MonoSpace 700. En hiss består av många olika komponenter från många olika leverantörer. Arbetet har pågått under lång tid för att sammanställa all den data som krävs för att kunna uppnå godkännandet.

– Det känns oerhört bra att vara först ut i branschen med denna viktiga milstolpe. Målet är att tillsammans med våra kunder stimulera marknaden till att ständigt göra mer medvetna val, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien. Hållbarhet är ett av våra strategiska mål och för oss är miljöansvar en kombination av att förse våra kunder med innovativa och miljöeffektiva lösningar och att minska vår verksamhets miljöpåverkan.

Läs mer om Byggvarubedömningen

Läs mer om KONEs miljöarbete »

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com,

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2017 hade KONE en omsättning på 8,9 miljarder euro och vid årets slut nästan 55 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. www.kone.com