KONE efterlyser Sveriges värsta hissar

Pressmeddelande Publicerat 08-25-2017

Ökad tillgänglighet, färre felanmälningar och mindre frustration står på spel när KONE lanserar tävlingen ”Svenska hissdrömmar”. KONE söker nu efter äldre och slitna hissar i bostadsrättsföreningar i Sverige som är i behov av renovering. Vinnande förening får en helt ny modern hiss från KONE, och kommer förutom en smidigare vardag, erbjudas musik via Spotify Business under hissturen och en hiss som själv talar om hur den mår.

Många bostadsrättsföreningar runt om i Sverige har gamla, slitna och trånga hissar som dessutom kan innebära en säkerhetsrisk. En hiss är en avancerad maskin och behöver precis som en bil, löpande ses över för att undvika onödiga haverier.

– Med tävlingen ”Svenska hissdrömmar” vill vi, förutom att kora en lycklig vinnare, väcka uppmärksamhet om vad en ny eller renoverad hiss innebär i termer av en tillgängligare vardag. Tillgänglighet för alla borde vara en självklarhet men vi är långt därifrån idag. En gammal hiss som ofta står still kan innebära stora problem för äldre samt personer med funktionsnedsättning som mer eller mindre blir fastlåsta i sina lägenheter. Detta innebär också en betydligt krångligare vardag för barnfamiljer, samt väcker förstås stor frustration även hos övriga boende i föreningen. Med en ny modern hiss kan tillgängligheten ökas betydligt. En uppdaterad hiss ger också minskade underhålls- och energikostnader och värdet vid försäljning av bostäder i en förening ökar. Vi vill visa på möjligheterna och väcka de svenska hissdrömmarna till liv, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien.

Dagens hissturer behöver inte bara innebära en resa från A till B, utan kan faktiskt vara en rolig upplevelse i sig. Vinnande förening får ta del av många spännande innovationer.

– Vi har sedan cirka ett år tillbaka ett nära samarbete med IBM där vi gör våra hissar smartare genom att koppla upp dem till molnet. Då kan vi övervaka, analysera och i realtid se hur hissen mår. Med uppkopplade hissar kan vi bättre arbeta förebyggande med service då hissen i god tid själv kan berätta att till exempel en reservdel behöver bytas ut. Vinnare i denna tävling kommer att vara en av de första föreningarna i Sverige som får en sådan här ”talande hiss” installerad. Förutom detta kommer vinnande förening att få en unik installation av Spotify Business! En talande hiss som dessutom kan spela din favoritmusik via Spotify tar hissåkandet till en helt ny nivå, säger Lennart Strandman, teknisk expert hos KONE.

Så tävlar man

Det är enkelt att delta i tävlingen. Vem som helst kan tipsa om en hiss som behöver moderniseras eller bytas ut helt. På hissdrommar.kone.se fyller man i ett formulär inför nomineringsrundan där man beskriver utmaningarna med hissen. En expertgrupp går igenom bidragen och gör ett urval av fem hissar som bedöms ha störst utmaningar idag. En av dessa fem koras slutligen som vinnare.

I jurygruppen ingår Malin Brant-Lundin, Marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, Jaakko Kaivonen vd KONE Skandinavien, Lennart Strandman, teknisk expert KONE AB, Fredrik Gustafsson, säkerhetsexpert KONE AB, Joel Brosjö, medgrundare och Chief Experience Officer på Soundtrack Your Brand (som skapar möjlighet att lyssna på musik i hissen) samt inredningsinfluencern Emelie Ekman som driver bloggen 34 kvadrat.

Läs mer och tävla här:
https://hissdrommar.kone.se

Resurslänkar
Hissmodernisering »
Talande hissar »
Om KONE »

För mer information, kontakta:
Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64

Om KONE
KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. KONE och Parasport Sverige inledde vid årsskiftet ett viktigt arbete angående ökad tillgänglighet i samhället generellt och kring idrottsanläggningar i synnerhet. 2016 hade KONE en omsättning på 8,8 miljarder euro och vid årets slut nästan 52 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. www.kone.com

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Inget föreslaget land kunde hittas

Visit country site