KONE är en av världens bästa arbetsgivare

Pressmeddelande Publicerat 12-22-2017

KONE har utsetts till en av världens bästa arbetsgivare av affärstidningen Forbes. KONE – som är ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar – har rankats på plats 73 i Forbes Global 2000: World’s Best Employer list.

Att vara en bra arbetsplats är en av de mest prioriterade målsättningar för KONE. Företaget lägger stort fokus på kompetens- och ledarskapsutveckling hos sina medarbetare. Samtliga anställda på KONE uppmuntras att jobba aktivt med individuella målsättningar där företaget stöttar dem att utveckla sina kunskaper med hjälp av ett omfattande globalt utbildningsprogram.

– Vi är oerhört stolta över ett erkännande som det här. Att bli utsedd till en av världens bästa arbetsgivare av Forbes är stort. Vi på KONE strävar alltid efter att vara en fantastisk arbetsplats att jobba på, och vi vill inspirera och utveckla våra medarbetare till att prestera och leverera bästa möjliga resultat, säger Susanne Skippari, Executive Vice President for Human Resources, KONE.

Fler än 360 000 rekommendationer har analyserats för att skapa Global 2000: World’s Best Employer list. Medarbetare har tillfrågats att ranka sin egen arbetsgivare efter hur hög sannolikheten är att de skulle rekommendera företaget till en vän eller en familjemedlem. De har också blivit ombedda att rekommendera andra företag som de ser potential i.

– Den här nomineringen visar att vårt engagemang i våra anställdas välmående och professionella utveckling är uppskattad av både våra nuvarande och framtida medarbetare, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien.

KONE har i dag fler än 52 000 personer anställda globalt och hälften av dem arbetar mot kunder i över 60 länder. I Sverige har KONE ca 1 000 medarbetare fördelade på 26 kontor från Malmö i söder till Kiruna i norr.

KONE har också av Forbes rankats som ett av världens mest innovativa företag flera år i rad. Förra året rankades KONE som nummer 56 vilket gjorde bolaget till det åttonde mest innovativa i Europa och det enda hiss- och rulltrappsföretaget med på top 100-listan.

Se hela listan över världens bästa arbetsplatser på Forbes sida: