KONE anordnar säkerhetsevent för resenärer på Arlanda

Pressmeddelande Publicerat 09-05-2019

KONE genomför tillsammans Arlanda Express ett säkerhetsevent på Arlanda den 5-6 september. Syftet är att öka medvetenheten kring hur man åker säkert i hissar och rulltrappor.

Den 5 och 6 september är KONE på plats på Arlanda för att öka resenärers medvetenhet och kunskap kring säkerhet i rulltrappor och hissar.

– Flera gånger i veckan får vi in rapporter om olyckor och incidenter som inträffar då personer inte alltid följer den säkraste metoden vid användning av hissar och rulltrappor. Vi på KONE vill därför på detta sätt bidra till ett säkrare beteende hos resenärerna. Säkerhet är högsta prioritet för oss, säger Fredrik Gustafsson, säkerhetschef på KONE.

KONE och Arlanda Express gemensamma initiativ har som målsättning att öka säkerheten och minska antalet olyckor för resenärer. På ett pedagogiskt och informativt sätt får både vuxna och barn chansen att lära sig tips och tricks för ett säkert åkande.

– Vi vill gärna uppmärksamma våra resenärer att ta hissen när de har tungt bagage, istället för att åka rulltrappan. När du väl tar väskan i rulltrappan, håll i dig och din väska för din egen och andras säkerhet, säger Jimmy Ahl på Arlanda Express.

KONEs egen maskot, musen Max, kommer att vara på plats för att sprida information, tillsammans med KONEs säkerhetsexperter Fredrik Gustafsson, Niels Christensen och Håvard Svang samt medarbetare från både Arlanda Express och KONE. Har du som resenär någon minut över, så kan du vara med i ett säkerhetsquiz och vinna fina priser.

Tid och plats
Torsdag 5/9, kl. 08.00-11.00 Arlanda Express södra plattformen, 12.00-15.00 Arlanda Express norra plattformen.

Fredag 6/9, kl. 08.00-13.00, Arlanda Centralstation i Sky City.

KONE och säkerhet
KONE har en nollvision för olyckor och arbetar aktivt för att öka säkerheten. Många av de olyckor som sker i hissar och rulltrappor skulle kunna undvikas om medvetenheten om hur man åker säkert ändras. En Sifo-undersökning visar att okunskapen runt säkerhet i rulltrappa är störst vad gäller att åka med skrymmande väskor och barnvagnar – alla vanliga skadeorsaker. Drygt 40 procent av berörda resenärer svarar att de åker rulltrappa med barnvagn, 69 procent av de tillfrågade åker med rullväska och 52 procent tar med sig stort bagage i rulltrappan.

Läs mer om KONEs fokus på säkerhet »

Hanne Luukkonen Konradsson, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, hanne.konradsson@kone.com, 08-752 35 48

Jimmy Ahl, säkerhetschef på A-Train AB/Arlanda Express, jimmy.ahl@atrain.se, 08-588 890 37

Om Arlanda Express