KONE får återkommande toppbetyg av prestigefylld internationell hållbarhetsorganisation

Pressmeddelande Publicerat 01-12-2021

KONE – ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar – har tilldelats en plats på Carbon Disclosure Projects (CDP) prestigefyllda A-lista som ett av världens mest hållbara företag. KONE har för åttonde året i rad uppmärksammats för sitt arbete med att sänka verksamhetens utsläpp, hantera klimatrisker och arbeta för en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. CDP rankar över 9 600 företag, som står för 50 % av det globala börsvärdet, varav endast ett fåtal hamnar på A-listan.

— Vi är stolta över att ha fått den fina utmärkelsen av CDP. För oss är hållbarhet viktigare än någonsin, och de utmaningar vi möter idag driver både efterfrågan och åtgärder för koldioxidneutralitet från företag, städer och länder. En hållbar urbanisering som gynnar klimatet bör vi alla sträva efter och det råder ingen tvekan om att klimatvänliga affärer skapar en stor möjlighet för oss och våra kunder, säger Kurt Horn, vd KONE Skandinavien.

Den internationella organisationen Carbon Disclosure Project (CDP) arbetar för att företag och länder ska ta ansvar för sin miljöpåverkan och klimatförändringar. Organisationen använder en djupgående och oberoende metod för att bedöma företag och ge betyg från A till D- baserat på omfattningen av rapportering, medvetenhet om - och hantering av - miljörisker samt hur ambitiösa och meningsfulla företagens hållbarhetsmål är.

— Vi bedriver vår verksamhet på ett hållbart sätt och förväntar oss samma engagemang från våra leverantörer. Att ta ansvar för miljö och klimat är en central del av KONEs Code of Conduct som alla anställda och leverantörer har undertecknat. Som medlem i FN:s Global Compact Network stöder KONE agendan för hållbar utveckling som tar upp de sociala, ekonomiska och miljömässiga aspekterna av hållbarhet, säger Helle Gitz-Johansen, Miljö- och kvalitetsansvarig i KONE Skandinavien.

Tidigare under 2020 var KONE det enda företaget i branschen med en placering på Corporate Knights globala lista över världens 100 mest hållbara företag, och i kategorin Machinery Manufacturing tog företaget en andraplats bland 234 andra företag.

Läs mer om KONEs ambitiösa klimatmål – vi skall bli koldioxidneutral till 2030 »

Hanne Luukkonen Konradsson, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, hanne.konradsson@kone.com, 08-752 35 48

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll och service, reparationer och moderniseringslösningar. 2019 hade KONE en omsättning på 10 miljarder euro och vid årets slut närmare 60 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se

KONE CDP 2020 A List Press release