KONE ett av världens mest innovativa företag enligt Forbes

Pressmeddelande Publicerat 09-02-2016

KONE, ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen, har rankats som ett av världens mest innovativa företag av affärsmagasinet Forbes.

Det är sjätte året i rad som KONE kvalar in på listan över världens mest innovativa företag, på topp 100.
I år är KONE rankad som nummer 56 vilket gör bolaget till det åttonde mest innovativa i Europa. KONE är också det enda hiss- och rulltrappsföretaget som är med på listan.

- Vi är glada över att återigen ha uppmärksammats av Forbes för vår innovationsförmåga. Förändringar i marknadens dynamik och teknologier betyder att vi har hittat nya områden där vi kan växa och etablera nya partnerskap, förklarar Chief Technology Officer Tomio Pihkala.

Han fortsätter:
- Urbanisering och digitalisering är viktiga drivkrafter när det gäller hur vi arbetar med innovation, men andra exempel på hur vi vill skapa värde för kunder och samhället i stort är att vi har skapat en ny enhet för Teknik & Innovation liksom partnerskap med IBM och start up-företag.

Innovation har varit en del av kärnan i KONEs verksamhet i flera decennier. Några banbrytande uppfinningar är KONE UltraRope, en linteknik för hissar i höga hus, och hela utbudet av KONE People Flow Intelligence-lösningar som gör att man kan röra sig inom byggnader på ett smidigare och smartare sätt.

Forbes rankning baseras på ett värde som kallas “Innovation Premium”: skillnaden mellan de listade företagens börsvärde och kassaflödets nettonuvärde från befintliga verksamheter.

Listan över världens mest innovativa företag finns på Forbes webbsajt »

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. KONE och Parasport Sverige inledde vid årsskiftet ett viktigt arbete angående ökad tillgänglighet i samhället generellt och kring idrottsanläggningar i synnerhet. 2015 omsatte KONE 8,6 miljarder euro och hade över 50 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. www.kone.com