KONE DX, vinnare av fyra prestigefyllda priser i Red Dot Design Awards

Pressmeddelande Publicerat 05-12-2020

KONE – ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar – har tilldelats fyra utmärkelser för hissarna i KONE DX-klassen i den välkända tävlingen Red Dot Award: Product Design 2020. Kollektionen med hissinredning och hisskonceptet för digitala upplevelser i KONE DX-klassen belönades för sin enastående design, innovationsförmåga och smarta element.

Hissarna i KONE DX-klassen, som lanserades i slutet av 2019, är världens första serie hissar som har inbyggd uppkoppling som standard. KONE DX-klassen skapar en ny användarupplevelse genom att kombinera design, teknik, nya material, appar och tjänster. Utbudet omfattar en rad helt nya designalternativ och innovationer, inklusive antibakteriella ytor som motverkar fläckar och repor, vilket hjälper till att hålla utrustningen ren och bidrar till en mer hälsosam miljö. Dessutom innehåller kollektionen olika hållbara material som uppfyller kriterier för grönt byggande som BREEAM och LEED. Avancerade dynamiska displayer kan användas för att förbättra kommunikationen i byggnader, medan ljud- och belysningsalternativ förändrar stämningen och interiören i hissarna. Med KONE DX-klassen kan kunderna anpassa och uppgradera hissupplevelsen enligt behoven under en byggnads hela livslängd.

- Vi är väldigt glada och hedrade över att ha fått dessa ansedda utmärkelser för våra nya hissar i KONE DX-klassen. Hela utbudet utvecklades i nära samarbete med våra kunder världen över, vilket har lett till en kollektion som är avsedd att skapa meningsfulla upplevelser och välbefinnande för människor i stadsmiljöer. Med hållbara och innovativa material gör KONE DX-klassen det möjligt att skapa personliga, iögonfallande och säkra hissupplevelser för alla byggnader och bidrar till att göra städer till bättre platser att leva på, säger Visa Rauta, KONEs Designchef.

Red Dot Design Award instiftades 1955 och är i dag en av världens största och mest erkända designtävlingar med mer än 18 000 bidrag. Tävlingen är indelad i tre discipliner med Red Dot Award: Product Design, Red Dot Award: Brands & Communication Design och Red Dot Award: Design Concept. 2020 deltog designer och företag från 60 länder med över 6 500 produkter i tävlingen Red Dot Award: Product Design – mer än någonsin tidigare. När juryn bedömer produkterna utvärderas inte bara estetiken utan även de valda materialen, hantverksskickligheten, ytstrukturen, ergonomin och funktionen. I år har tävlingen även infört två nya underkategorier – Innovative Products och Smart Products – och hissarna i KONE DX-klassen belönades i båda.

Det prisbelönta utbudet av hissar i KONE DX-klassen är ytterligare ett exempel på KONEs framgångar inom produktdesign. KONEs produkter och lösningar har även tilldelats det eftertraktade Red Dot designpriset för produktdesign 2016, 2015, 2014 och 2012.

KONE DX-klassens hisserie har funnits på europeiska marknader sedan slutet av 2019 och lanseras i övriga delar av världen under 2020–2021.

Bilder och videoklipp finns tillgängliga i KONEs materialbank »

Läs mer om KONEs hissar i DX-klassen »

Hanne Luukkonen Konradsson, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, hanne.konradsson@kone.com, 08-752 35 48

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa PeopleFlow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll och service, reparationer och moderniseringslösningar. 2019 hade KONE en omsättning på 10 miljarder euro och vid årets slut närmare 60 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se