Fyra av vinnarna i Sweden Green Building Awards använder lösningar från KONE

Pressmeddelande Publicerat 11-13-2020

KONE levererar framtidens hissar och rulltrappor till fyra av vinnarna i Sweden Green Building Councils tävling Sweden Green Building Awards. Företaget har varit ansvariga för utbyte av hissar i Sergelhuset i Stockholm samt för att installera helt nya lösningar i Masthuggskajen i Göteborg, nya tunnelbanan till Barkarby i Stockholm och Foajén i Malmö.

Sweden Green Building Awards är ett årligt pris som ges till de bästa exemplen på hållbart samhällsbyggande i Sverige. I årets tävling har KONE varit involverade i fyra vinnande projekt. Sergelhuset i centrala Stockholm vann priset Årets LEED-byggnad/projekt. I det projektet har KONE bytt ut ett 20-tal gamla hissar till nya energieffektiva MonoSpace-lösningar. Till vinnaren av priset Årets Citylab-projekt, Masthuggskajen i Göteborg, ska KONE leverera flertalet energieffektiva och hållbara People Flow-lösningar. Den blåa tunnelbanelinjen till Barkarby vann Årets utmärkelse i hållbar infrastruktur och till det projektet ska KONE leverera totalt 20 rulltrappor. Till årets BREEAM-byggnad, Foajén i Malmö, har KONE levererat och installerat MonoSpace-hissar.

– För oss på KONE är det både roligt och viktigt att vara involverade i projekt som vinner priser för sitt hållbarhetsarbete. Vi är verksamma i en bransch och sektor som gör stora framgångar i att bygga mer hållbart. För KONE innebär miljöansvar att förse våra kunder med innovativa och miljöeffektiva lösningar, i kombination med att minska vår verksamhets miljöpåverkan, kommenterar Rasmus Anjert, affärsområdeschef för Nya utrustningar, KONE Skandinavien.

Läs mer om vinnarna i Sweden Green Building Awards här>>

Hanne Luukkonen Konradsson, marknads- och kommunikationschef KONE Skandinavien, hanne.konradsson@kone.com, 08-752 35 48

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll och service, reparationer och moderniseringslösningar. 2019 hade KONE en omsättning på 10 miljarder euro och vid årets slut närmare 60 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.se