30 januari 2020
Hissmusik behöver inte vara något negativt. På 1930-talet spelades musik i hissarna för att få tiden att gå under en långsam färd. Konceptet fick snabbt fäste och blev känt för att vara både irriterande och allmänt utbrett.
Även om hissmusik i dag sällan är den intetsägande musik den en gång var är dess rykte välkänt. KONE arbetar på att återupprätta hissmusikens image genom att visa att rätt melodier på rätt plats kan påverka upplevelsen av personflöde positivt.
Förbättra flödet på Telia
”Vi tar tillbaka hissmusiken från skvalmusiken och gör den till något av en förstärkare”, säger Simon Green, produktägare av Elevator Music på KONE. ”Företag ber oss förbättra flödet från parkeringsplatsen till skrivbordet, och ljuddimensionen är en del av det.”
Det har blivit allt viktigare att skapa rätt upplevelse i en kontorsmiljö.
”Det som vi får höra från fastighetsägare, fastighetsförvaltare och fastighetsutvecklare är att de är utsatta för en extrem konkurrens för att locka och behålla de bästa hyresgästerna”, säger Green. ”Och de bästa hyresgästerna, världens främsta företag, konkurrerar om de bästa talangerna, ofta unga människor som verkligen uppskattar en arbetsplatsupplevelse.”
Den nordiska mobilnätsoperatören Telia är ett av dessa företagen. Tack vare ett nära samarbete med KONE och dess Ecosystem partner Soundtrack Your Brand har Telias huvudkontor i Stockholm en skräddarsydd musikupplevelse som stämmer överens med Telias varumärke för de 4 000 anställda, kunder och partner som regelbundet arbetar i eller besöker byggnaden varje dag.
”Vetenskaplig forskning visar att rätt musik på rätt plats med rätt ljud förbättrade kundupplevelsen, produktiviteten och till och med tidsuppfattningen”, säger Ville Virtanen, affärsdesigner, division X på Telia. Han säger vidare att musik gör Telias huvudkontor mer attraktivt och unikt för anställda, jobbkandidater och kunder.
Soundtrack Your Brand
Soundtrack Your Brand, som tidigare hette Spotify for Business, ger KONEs kunder tillgång till ett bibliotek med över 40 miljoner låtar som är licensierade för användning i kommersiella byggnader.
”Det gör det mycket enklare att skapa ljudlandskapet i din byggnad”, säger Green. ”Det finns hundratals förinställda soundtrack.”
Detta innebär att kunder som Telia kan erbjuda ett ständigt soundtrack med musik som passar varumärket. För att göra det så lätt som möjligt levereras KONE Elevator Music som ett komplett paket, där ljudutrustning av hög kvalitet designad specifikt för hissar, den nödvändiga uppkopplingen och åtkomst till musikplattformen online ingår.
”För oss”, säger Virtanen, ”gör KONE Elevator Music-paketet musikhantering enkelt eftersom det är en helt digital molnbaserad tjänst”.
Från lobbyn till önskat våningsplan skapar Telia en trevlig och relevant resa för sina anställda och besökare på huvudkontoret.
”Detta är ett sätt att urskilja sig som märks på en marknad där ofta några få låtar verkar spelas om och om igen”, säger Virtanen. ”Musiken döljer bakgrundsljudet, får igång samtal och gör till och med att hissfärden känns snabbare!”
Musikfaktorn
Utöver att skapa en varumärkesupplevelse har rätt musik visat sig göra att kunder stannar längre och spenderar mer pengar i kommersiella sammanhang. En spellista som passade varumärket och som beställdes av Hui Research i 16 McDonalds-restauranger i Sverige ökade till exempel försäljningen med mer än 9 % jämfört med restauranger som använder en slumpmässig spellista.
En studie som nyligen utfördes av Kemp et al. kom fram till att de som exponeras för musik var mer benägna att uttrycka fördelaktiga utvärderingar av företagets tjänste- och produktkvalitet och visa starkare avsikter att fortsätta att göra affärer med företaget.
Enligt Telias Virtanen är ljud den viktigaste kryddan för att skapa förstärkta fysiska utrymmen, där KONE Elevator Music är det första steget för att förhöja personflödesupplevelsen.
LÄS MER
Snabba fakta: Telias huvudkontor, Stockholm, Sverige