Snabb och trygg service - dygnet runt

Som hisstekniker på KONE arbetar Mattias Hansson och hans kollegor med att se till så att hissar fungerar både tryggt och säkert. Vid oväntade händelser rycker han snabbt ut för att lösa problem som uppstått.

Mattias Hansson

– Att arbeta som hisstekniker på KONE är mångsidigt och serviceinriktat arbete. Om man som jag tycker om att träffa och hjälpa andra människor och dessutom är teknikintresserad är det här jobbet perfekt, säger Mattias Hansson.

Den ena dagen är inte den andra lik. I en hissteknikers vardag gäller det att vara snabb och tillgänglig.

– Ofta börjar jag dagen med att åka runt och servar hissar för att säkerställa säkerheten och att tekniken fungerar som den ska. Om en hiss har stannat i en fastighet och en person sitter fast gäller det att så snabbt som möjligt ta sig dit. Människor som jag träffar brukar bli förvånade och glada över hur snabbt vi på KONE är på plats, säger Mattias.

Ungefär fyra gånger per år hjälper Mattias någon som fastnat i en hiss. Det viktigaste då är att på ett säkert sätt hjälpa personen ut.

– Om du fastnar i en hiss ska du trycka på nödsignalen och vänta. I de flesta nya hissar från KONE finns det dessutom en larmtelefon som kopplar dig direkt till en person på vårt kundcenter. Att få prata med en kunnig person på KONE i en sådan situation känns ofta väldigt tryggt och lugnande, berättar Mattias.

Det finn en hel del myter kring hissar. En av dem vanligaste hissmyterna är starkt formad av Hollywood.
– Den vanligaste myten kring hissar är att linorna släpper och att hissen i hög fart rasar fritt ner. Men det är inte möjligt på grund av flera säkerhetsaspekter. Det fungerar med andra ord inte som i en typisk Hollywoodfilm, säger Mattias.

Mattias fem tips för bättre hissvett

  • Lär dina barn att hissen inte är en lekplats
  • Släpp på dina barn först innan du själv går på
  • Stå lugnt och stilla i hissen
  • Gör plats för och hälsa på dina medresenärer
  • Gå in samtidigt med ditt husdjur

Om Mattias

Mattias har arbetat på KONE i snart tolv år. Det bästa med jobbet som hisstekniker trycker han är att hjälpa andra när det behövs men också att han får träffa mycket kunder och slutanvändare.

Om KONE och service

Bild

Våra servicetekniker är engagerade och välutbildade experter som ser till att dina hissar, rulltrappor och automatiska dörrar är säkra och fungerar som de ska. De utbildas med över 50 timmar per år i teknik, säkerhet, kundservice och första hjälpen. Våra tekniker har dessutom tillgång till vår globala tekniska kunskapsbas för snabb problemlösning för alla märken och typer av utrustning, och de kan lösa de flesta problem under ett enda besök. Vi är kanske mest kända för våra hisslösningar, men visste du att KONE även säljer och utför service på portar och automatiska dörrar? KONEs servicelösningar »

LÄMNA EN KONTAKTFÖRFRÅGAN

Vi besvarar din förfrågan så snart vi kan.

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Inget föreslaget land kunde hittas

Visit country site