SKAPAR MER PLATS SEDAN 1996

En nyfiken ingenjör och ett team som älskar motorer ledde till en uppfinning som revolutionerade hissbranschen och bekräftade KONEs position som en ledande global aktör. Här är historien om KONE MonoSpace®.

Making room for more since 1996
KONE MONOSPACE – EN KLASSISK DESIGN

Året var 1996. Folk dansade till den klämmiga spanska poplåten Macarena, filmfantasterna såg Ethan Hunt avslöja ett spindelnät av infiltratörer, stulna hårddiskar och mord i den första Mission: Impossible-filmen – och KONE lanserade sin maskinrumslösa hiss MonoSpace®.

Den banbrytande innovationen förändrade installations- och tillverkningsteknologin i branschen och innebar betydligt bättre utrymmes- och energieffektivitet. Men för att hitta ursprunget får vi gå tillbaka till en dag under början av 90-talet när Harri Hakala fick en snilleblixt under en joggingtur.

Harri jobbade då med linjära motorer åt KONE. Medan han joggade fick han idén att skapa ett motoriserat drivsystem – istället för att förlita sig på linjära motorer. Harri Hakala är övertygad om att detta ögonblick var startpunkten för MonoSpace: – Jag visste att det var något revolutionerande.

– Det som behövdes för MonoSpace-hissen var det skivformade EcoDisc, ett motoriserat drivsystem som är tillräckligt platt för att kunna placeras inuti hissvägen, förklarar Harri Hakala, som nu är forskningschef på KONE.

Fram tills dess befann sig skrymmande delar av hissmaskineriet i ett särskilt rum, antingen högst upp eller längst ned i byggnaden. Tack vare KONE EcoDisc blev det utrymmet ledigt så att arkitekterna kunde utnyttja ytorna mer kreativt.

EN VÄLBEVAKAD HEMLIGHET

Den första EcoDisc-motorn skapades på KONEs F&U-center i finska Hyvinkää, där en grupp på sex personer – Harri Hakala, en underentreprenör, mekaniska konstruktörer och elektriker – i hemlighet arbetade med den första prototypen.

– Den första fungerande EcoDisc-prototypen var en julklapp till företagsledningen julen 1993, minns Harri. Sedan växte teamet till ungefär 20 personer, som med engagemang utvecklade och testade teknologin.

Den första uppsättningen KONE MonoSpace-hissar såldes under namnet ”Greenstar” till pilotkunder i Nederländerna 1995 som en del av marknadstesterna inför lanseringen.

Teknologin var till en början framtagen för installationer med låg höjd, men senare anpassades den även för mellanhöga och höga höjder. Efterfrågan på maskinrumslösa hissar steg. Hissproduktionen flyttades till KONEs fabriksanläggning i italienska Pero utanför Milano, och en ny fabrik byggdes i Hyvinkää för produktionen av hissmaskinerierna KONE EcoDisc. I slutet av 90-talet var hissmotorerna i KONE EcoDisc-serien KONEs flaggskepp bland alla produktserier.

BÄST BLIR ÄNNU BÄTTRE

Vi snabbspolar framåt till 2012. KONE var redo att lansera den nya och förbättrade versionen av MonoSpace®. – Det här projektet startade med återkoppling från våra asiatiska kunder, som önskade bättre komfort. Så vi satte igång att undersöka om vi kunde göra den bästa ännu bättre, berättar Tomio Pihkala, KONEs tekniska chef.

– Efter tre års noggranna tester, komplex planering i olika länder och kontroll av byggnadsstandarder var den äntligen här – den bästa hissen någonsin. Vi har alltid erbjudit det bästa. Den nya lösningen var ännu bättre, förklarar Tomio.

KONE EcoDisc-maskineriet var uppdaterat, bromsarna uppgraderade, rörelsekontrollen bättre, hissmaskineriet centraliserat och utvecklat för låg friktion, och den totala korgkonstruktionen hade gjorts robustare.

– Utan någon kraft mot styrskenorna var friktionen, ljudet och vibrationen mycket mindre, förklarar Tomio.

Men det var inte allt: Hissen var också energieffektivare. Det uppgraderade EcoDisc-kopparlindningssystemet minskade den mängd energi som går förlorad som värme, och viloläget innebar att hissens energiförbrukning var nära noll när den inte användes. Tack vare den långlivade LED-belysningen och de regenerativa dreven som återvinner energi för användning i byggnaden var den uppgraderade produkten den energieffektivaste volymhissen i världen.

PERFEKT DESIGN

Även designen uppgraderades med hjälp av trendforskning från Europa, Asien och Nordamerika. Kärninredningssortimentet förblev globalt medan materialen, färgerna, mönstren, tillbehören och panelerna anpassades för olika marknader.

– Istället för att tillhandahålla ett ”stålskal” ville vi leverera den önskade inredningen och den bästa designen direkt från fabriken, säger Tomio.

Även funktioner som signaliseringen uppdaterades så att de blev intuitivt användarvänliga. Man lade vikt vid detaljer som väl synliga siffror för äldre och synskadade. Samtidigt som uppgraderingar kommer att göras för att uppfylla kraven från ändrade miljöer är MonoSpace – som Harri Hakala säger – en klassisk design som är här för att stanna. Och visst håller vi med hissens upphovsman?

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Inget föreslaget land kunde hittas

Visit country site