Robotbetjänten kommer snart till ett hotell nära dig

Robotarna är på väg, och de är här för att hjälpa dig. KONE och Savioke samarbetar för att förse hotellbranschen med servicerobotar, som gör personflödet smidigare och mer futuristiskt än någonsin.

Nästa gång du beställer något från hotellreceptionen behöver du inte tänka på att klä på dig innan leveransen knackar på dörren till rummet. En robot lär ju inte bry sig om vad du har på dig när du öppnar dörren.

Roboten Savioke Relay används på hotell runt om i världen, där den automatiskt levererar beställningar till gästernas rum. Man kan beställa snacks, kaffe, toalettartiklar eller något annat som hotellet erbjuder. Den kvittrande roboten har en karta över byggnaden så att den vet vart den ska, och den använder radarteknologi som kallas LIDAR för att ta sig igenom folksamlingar.

– Första gången jag hörde talas om den var jag något skeptisk. Men så fort jag tog reda på mer information och såg roboten i verkligheten, insåg jag att den fungerar utmärkt. Den feedback vi fick vid vår första kundinstallation var fantastisk, berättar Jukka Salmikuukka, chef för KONEs ekosystemverksamhet inom den nya enheten New Services and Solutions.

Hjälper robotar och hissar att kommunicera

Savioke (uttalas ”savvyooek”) är ett företag baserat i Sunnyvale i Kalifornien. Robotar har använts inom industrin i flera årtionden, men Saviokes robot Relay är en ny sorts robot som nu möter offentlighetens ljus.

– Savioke kontaktade oss när de ville sälja roboten till ett hotell med KONE-hissar. En Relay-robot som ska ta sig fram genom hotellet måste förstås kunna använda våra hissar, förklarar Salmikuukka.

Det finns olika metoder för att få detta att fungera. En metod är att montera in all den utrustning och maskinvara som behövs i byggnaden, men KONE kom på ett mycket bättre sätt.

– Ett elegant, framtidssäkert sätt är att använda sig av molnet. I framtiden kommer vi att använda våra Flow Connectivity- och molntjänster, så Relay kommunicerar med vår IoT-plattform. Plattformen kallar på hissen åt roboten. Det innebär att inga extra installationer behövs på platsen, förklarar Salmikuukka.

Bild

Låt oss först ta en selfie

På Hotel EMC2 i Chicago finns 195 rum, här poserar de två Relay-robotarna Leo och Cleo regelbundet för selfies tillsammans med gäster. De två små hjälpredorna ingår i hotellets unika koncept för att integrera konst och vetenskap.

När receptionen får en kunds beställning förses Leo och Cleo med varorna och skickas iväg. Robotarna använder sig av KONE-hissar för att navigera hela vägen fram till rummets dörr.

– Vi märker att våra gäster nu har högre förväntningar än någonsin, inte minst i denna värld av teknik där allt och alla är anslutna till sociala medier. När de kommer hit blir de överväldigade av robotarna och deras relation till hissarna, berättar Alexander Foster, roomservice-chef på EMC2 Hotel.

Foster betonar hur viktigt det är med snabb och pålitlig roomservice och fortsatt innovation i hotellets samarbete med KONE.

– När allt kommer omkring gör våra nöjda gäster att vi är en nöjd kund till KONE.

Nya innovationer för den digitala tidsåldern

KONE och Savioke har tagit sitt samarbete ett steg vidare genom att erbjuda Saviokes robotar och KONEs anslutningslösningar till sina kunder.

– Vi kommer att få se många fler servicerobotar i framtiden, så vi måste lära oss hur de fungerar. Vi måste förstå hur de kommer att användas och vad det innebär för våra lösningar, säger Salmikuukka.

Dessutom har KONE alltid intresse av att utforska nya relevanta innovationer, och servicerobotarna är helt klart något som sticker ut. De är dessutom en ny inkomstkälla, eftersom KONE snart kommer att börja sälja tjänsten tillsammans med Savioke.

– Det här samarbetet är värdefullt även för kundkommunikationen. Genom att tillhandahålla dessa robotar startar vi en helt ny dialog med kunden. Vi kan prata om hur de tar hand om dina byggnader, hur vi kan skapa mervärde för dig och din verksamhet med hjälp av nya tekniska lösningar, förklarar Salmikuukka.

Redo för framtiden

Men nu kommer vi till den viktiga frågan. Vänder sig Relay mot dörrarna när den åker hiss, precis som vi människor av någon anledning alltid gör?

– Ja, jag tror faktiskt att den gör det, eftersom den gör sig redo för att gå ut, säger Salmikuukka med ett skratt, och fortsätter: Jag var nyligen på ett hotell i Singapore som hade Relay, och det var fantastiskt att se hur positivt överraskade och fascinerade alla blev som mötte roboten. Wow-faktorn är ett faktum.

KONE och Savioke håller just på att installera Relay-robotar på fler hotell, och Salmikuukka tycker att vi bör hålla utkik efter dem.

– Servicerobotar kommer att vara en viktig del i våra liv snabbare än vi kanske tror. Det är viktigt för KONE att redan nu ha mycket med dem att göra, för det kan hjälpa oss att fundera på hur robotteknologin skulle kunna användas på andra sätt till nytta för våra kunder. Detta är ett utmärkt exempel på vår affärsverksamhet inom ekosystem, vi har en spännande resa framför oss.

Dela den här sidan

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Inget föreslaget land kunde hittas

Visit country site