WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Visit country site

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.

Till toppen av sidan

När hissfärden blir en konstupplevelse

KONE ombads att skräddarsy hissar till Helsingfors nya konstmuseum Amos Rex enligt arkitektens vision, och utmaningen i denna spektakulära kulturbyggnad var att få 2000-talets teknik att smälta in i 1930-talets estetik.

30 augusti 2018

1936 var Helsingfors invånare hänförda av den nya byggnaden Lasipalatsi (”glaspalats” på finska) i hjärtat av staden. Det rena, minimalistiska huset har inhyst både restauranger, utställningshallar, public service-tv:s kontor samt biografen Bio Rex med 550 sittplatser, känd för att visa konstfilmer.

Åttio år senare behövde den gamla byggnaden en renovering för att rädda dess historiska charm och anpassa byggnaden för 2000-talets publik. Efter en grundlig restaurering och stor utbyggnad under jord är den nu hemvist för Amos Rex, ett privat konstmuseum som har integrerats sömlöst i den restaurerade byggnaden, inklusive bio- och evenemangslokalen Bio Rex som har öppnats igen. Restaureringen återinförde de ursprungliga färgerna och materialen i interiören som hade förlorats vid tidigare renoveringar under åren, och ett nytt utrymme under jord byggdes under Lasipalatsi för att hysa museet. KONE ombads att leverera exceptionella hissar till denna exceptionella miljö.

­­– Det är en unik byggnad, säger Timo Tiainen, koncept- och designchef på KONE. Arkitekturen är en kombination av gammal och ny konstruktion. Hissarna är del av arkitekturen och den visuella bilden av byggnaden, så de är utformade för att passa in i miljön.

Bild

Konst och funktion

Projektets chefsarkitekt, Asmo Jaaksi från JKMM, säger att han ville ha en struktur som passar in i det blomstrande kulturella och konstnärliga livet i Helsingfors, men som ändå har bevarat sin egen identitet.

­­– Min inspiration var att göra något fantastiskt för Helsingfors, min hemstad, säger Jaaksi. Platsen är väldigt speciell på grund av sin historia och placering mitt i staden.

Amos Rex har en funktionalistisk bakgrund som lever vidare i det nya konstmuseet. Det är inte bara en byggnad som betjänar besökare och det omgivande samhället, utan detta är också ett konstverk.

­­– De flödande takstrukturerna är skulpturer, förklarar Jaaksi. Taket i entréhallen är en del av arkitekturen, men det är även ett konstverk gjort av ljus.

Bild

Hissarna anpassas efter besökarna

Amos Rex är en hemvist för konst, digitala utställningar och evenemang. Byggnaden breder även ut sig till torget utanför, som har omvandlats från en tidigare busstation till en blomstrande stadsyta som lockar både invånare och besökare. Lokalen behövde hissar utformade för att komplettera och stödja de olika typer av aktiviteter och besökare som ändras med varje utställning och evenemang.

­­– Hissarna själva är anpassningsbara, förklarar Tiainen. Hissarnas väggar visar programmerbara ljus och animeringar, som även är integrerade med högtalare för att lägga till ett ljudelement.

Tiainen säger att det är enklare att få en hiss att passa in i arkitekturen i en byggnad än att få den att matcha det som händer inne i byggnaden och sättet människor rör sig genom den. Tack vare ny teknik, olika teman och stämningen för upplevelsen kan hissarna i Amos Rex ändras under byggnadens livscykel.

­­– Många olika människor kommer till Amos Rex, säger Tiainen. De kommer för att äta på restaurangerna, se en film, gå på ett företagsmöte eller besöka en konstutställning. Hissarna måste vara mångsidiga och tillgängliga för alla. Först börjar vi med det grundläggande för säkerhet, komfort och användbarhet. Sedan tänker vi på hur vi kan bidra till upplevelsen och glädja människor.

Bild

People Flow-upplevelsen

Jaaksi påpekar att arkitektur inte är en stillbild. För att använda och njuta av en byggnad måste du röra dig genom den.

­­– Du närmar dig byggnaden och går sedan in i entréhallen. Därefter tar du en vertikal färd i en hiss, ett väldigt viktigt ögonblick. En hiss är del av arkitekturen, men att åka i den är en upplevelse, säger Jaaksi. Den ursprungliga byggnaden var futuristisk och framåtsträvande när den byggdes, och vi ville att denna utvidgning skulle ha samma känsla. Denna hiss är en integrerad del av det.

KONE drog många värdefulla lärdomar om hur man gör personflöde till en upplevelse när man skapade Amos Rex skräddarsydda hissar.

­­– Att åka i en hiss är så annorlunda när du designar färden, inte produkten, avslutar Tiainen. Jag hoppas att människor senare kommer att säga "Just det, jag kommer ihåg när jag åkte i den hissen"!

Dela den här sidan