– En gång i tiden var Nanjing en främmande stad för mig, säger Wang Gang, serviceverksamhetschef på KONE i Nanjing. Men efter tio år i staden har Wang ändrat åsikt. – Jag trivs här nu. Det är lugnare än i Shanghai, och människorna i Nanjing är inte lika stressade. Det är en inbjudande stad, säger han.
Wangs kollega Xu Min, som är assisterande testchef, instämmer: – Nanjing är en speciell plats. Å ena sidan är det en av Kinas äldsta städer, och å andra sidan har den utvecklats oerhört snabbt, säger han. Xu kommer från Nanjing och har arbetat på KONE sedan företaget etablerade sig i staden 1998. Han har sett både företaget och staden växa med åren. Idag har KONE 400 medarbetare i Nanjing.
Urbaniseringen
KONE spelar en viktig roll i Nanjing. Allt fler flyttar in till staden från landsbygden, vilket ger ett större behov av kommunal service. – Mer eller mindre varje år öppnas en ny tunnelbanelinje, och vi levererar de flesta av hissarna. Tunnelbanan är min favorit bland KONE-projekten i Nanjing, berättar Wang.
Han är inte den ende som gillar tunnelbaneprojekten. Även försäljningschefen Li Qang gillar tunnelbanebyggandet. – Tänk att tiotusentals människor varje dag använder de produkter ditt företag levererar. Det är något att vara stolt över, säger Li.
Även om han gillar tunnelbanan är Lis favoritprojekt i Nanjing ungdomsolympiadtornet. Arenaområdet i en ny stadsdel med blänkande skyskrapor är enligt Li ett tecken på ”Nanjings växande ekonomi”.
Upp på berget
Men Nanjing handlar inte bara om utveckling – staden har även ett historiskt värde. – Jag tar gärna med mig min femårige son till historiska platser som berget Zijin Shan. Där delar jag med mig av gamla berättelser så att han lär sig den kinesiska historien, berättar Li.
För Wang är berget en tillflyktsort från stadslivet, ett sätt att få frisk luft. Även om Li och Wang lockas av berget av olika skäl har de samma syn på affärer i Kina.
Nya utmaningar varje dag
– För att göra affärer i Kina måste man först bli vänner. För man kan inte diskutera affärer om man inte är vänner. Det är det jag gillar mest, förklarar Li.
Även Wang satsar på social kompetens för att få företaget att växa i Kina. Han förlitar sig på människors styrkor. – När mitt team arbetar länge med ett besvärligt projekt och till slut lyckas slutföra det på ett bra sätt – då får jag ny energi, säger Wang.
Fakta om nanjing
- Nanjing är en av Kinas fyra antika huvudstäder. Staden är ett kommersiellt, politiskt och kulturellt centrum i östra Kina och huvudstad i Jiangsu-provinsen.
- Kinas längsta flod Yangtze och många av dess bifloder rinner genom Nanjing.
- Med 8,2 miljoner invånare är Nanjing Kinas elfte största stad med avseende på BNP.
- Viktiga branscher i Nanjing är IT, ny energi, smarta elnät och tillverkning av digitala komponenter.
KONE i Nanjing
- KONEs Nanjing-kontor startades 1998 när staden började växa
- Har i nuläget mer än 400 medarbetare
- Har levererat vertikala transportlösningar och utrustningar till några av stadens mest kända byggnader och projekt
Viktiga referenser i Nanjing
- Ungdomsolympiadtornet (QING AO-TORNET)
Ungdomsolympiadtornet byggdes för ungdoms-OS 2014 i Nanjing och ligger i den flotta stadsdelen CBD. KONE levererade 26 MiniSpace™-hissar med en maxhastighet på 6 m/s. - Nanjings tunnelbana
Stadens tunnelbanenät byggs ut snabbt. KONE levererar hissar och rulltrappor till Nanjings tunnelbana, som används av tiotusentals invånare varje dag. - Suning Smart City
Suning Real Estate började som ett lokalt företag i Nanjing och har utvecklats till ett av Kinas ledande fastighetsbolag. Suning Smart City förvaltar en kontorsbyggnad på 700 000 m2 och ett köpcentrum på 400 000 m2. KONE levererade de vertikala transportlösningarna.