WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Visit country site

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.

Till toppen av sidan

"Jag tar hand om er, så tar ni hand om hissarna"

Cecilia Rosquist hade ingen aning om att hon skulle hamna i hissbranschen. Faktum är att hon knappt reflekterat över att yrket hisstekniker ens fanns. Men efter att en rekryteringsbyrå headhuntat henne, fick hon ett erbjudande som distriktschef på KONE. Idag är hon chef över 29 hisstekniker och stormtrivs i sin roll. Knepen för att lyckas? Lär känna dina medarbetare på riktigt, testa promenadmöten och hitta ett företag som ger dig som individ stor frihet i vardagen.

– Om jag bara hade satt mig och mejlat från kontoret hade jag inte kunnat nå ut till mina medarbetare ute på fältet på samma sätt. För mig var det viktigt att jag på en gång lärde känna dem, deras vardag och deras utmaningar. Jag ville dessutom redan från början vara tydlig med att ”jag tar hand om er, så tar ni hand om hissarna”.

Bild

Sagt och gjort. Cecilias första tid bestod i att följa med varje tekniker när de utförde sina dagliga arbeten på hissar, intervjuade dem om deras vardag, vilka utmaningar som fanns och deras mål i livet vilket gjorde att hon bättre kunde förstå deras arbetssituation. Efter en intensiv introduktion till hissteknikernas vardag sammanställde hon de behov hon identifierat och utarbetade en tydlig plan.

– Som chef är man där för sina medarbetares skull - man är där för att de ska kunna prestera, men framförallt för att de ska må bra på jobbet. Det är grunden för mitt ledarskap. Jag pratar mycket med mina medarbetare, försöker lära känna dem. Känner jag dem, kan jag också snabbare lägga märke till om något inte står rätt till och då kan jag snabbt vara där och försöka hjälpa till och stötta med vad jag kan.

Namn: Cecilia Rosquist - Titel: Distriktschef inom hisservice - Ålder: 33 - Utbildning: Trafiklärare, Väktare/Larmoperatör, diverse a ledarskapsutbildningar genom åren samt Security management.

Bild

Cecilia menar att fysisk motion är en nyckel för att må bra – både på och utanför jobbet. Hennes träning blir även tillfälle för reflektion och många av hennes bästa idéer kläcks på löparspåret i skogen. Utöver en aktiv fritid så hittar hon även stunder att dela med sig av sin filosofi till sina medarbetare.

– Jag håller många av våra utvecklingssamtal under promenader utomhus. Då är det lättare att leda in samtalet mot hälsa och välmående; varför har vi ett promenadmöte? Jo, för att det främjar hälsan, för att det är viktigt med motion och kost. Man kan även glida in på att det är viktigt med sömn och balans i livet. Det är ett bra knep för att få medarbetarna att börja fundera.

Bild

Jobbet som distriktschef är kantat av diverse utmaningar och för att säkerställa hissarnas drift behöver hennes 29 medarbetare förses med rätt verktyg och utveckling. För att lyckas med detta påpekar hon värdet av tydlighet, eftersom människor alltid gör sina egna tolkningar. Cecilia förklarar hur hon finslipat sin kommunikativa tydlighet genom åren.

– Jag har länge jobbat i mansdominerade branscher och kommer senast från säkerhetsbranschen där jag var arbetsledare för väktare och ordningsvakter. Innan dess, när jag var 23 år, började jag arbeta som trafiklärare. Där fanns det inget utrymme för felmarginaler, jag var tvungen att leverera på topp under varje lektion med raka och klara instruktioner - speciellt då eleverna kunde ha med sig kritiska föräldrar i baksätet. De satt liksom och tänkte: ”Jaha, ska en 23 årig tjej lära mig att köra bil?”. Idag har jag vant mig för att människor granskar en när man inte riktigt faller inom ramen.

Bild

Fickparkeringar kom så småningom att bytas ut mot hisschakt för Cecilia. Nu har hon jobbat i rollen som distriktschef på KONE i ett år.

– Under mitt första år har jag trivts bra och jag känner att det finns stora utvecklingsmöjligheter. Som person är jag driven, får saker gjorda och gör gärna min röst hörd. KONE passar mig eftersom jag har stor frihet i hur jag styr mitt team, men även möjligheter att påverka i resten av organisationen.

Bild

Cecilia skulle gärna se att fler kvinnor – och inte minst kvinnliga chefer – söker sig till KONE.

– Gillar man en innovativ, dynamisk och familjär atmosfär, med högt i tak och sköna kollegor, samt att få vara med och påverka, är KONE rätt arbetsplats. KONE är ett stort globalt företag, en av de största inom branschen, och har ett gott rykte. Har man jobbat som ledare tidigare och trivs i rollen så finns stora möjligheter att utveckla människor och utvecklas också själv, och göra karriär internt på KONE, både i Sverige och utomlands.

Cecilias fem knep för att lyckas som ledare:

  1. Visa uppskattning.
    Som ledare är det viktigt att visa uppskattning till sina kollegor – exempelvis genom att direkt ge feedback och beröm när någon gjort något bra.
  2. Vikten av ”Vi-tänk”.
    Prata inte om att ”ni ska göra detta” medan jag gör något annat. Visa att ni löser saker tillsammans.
  3. Fokus på tolkning.
    Få motparten att upprepa det som sagts vid möten – det visar ifall man tolkar det likadant. Sammanfattningar är också bra.
  4. Lär känna dina medarbetare.
    Jobba aktivt för att förstå deras situation och utmaningar.
  5. Utvecklingssamtal utomhus.
    Det ger motion, leder till bra samtal och en naturlig brygga för att prata om välmående.

Dela den här sidan