Uppgradering av nödtelefon i KONE-hissar

Uppgradering av nödtelefon i KONE-hissar

Uppgradering av nödtelefon i KONE-hissar

Vad är en nödtelefon och varför är den viktig?

En nödtelefon är ett viktigt larmsystem som dygnet runt kopplar hissen till KONEs kundtjänst. Denna anslutning säkerställer att användarna alltid kan nå KONE om hissen inte fungerar, vilket garanterar användarens säkerhet.

Hur fungerar en nödtelefon?

Nödtelefonen i hissen är ansluten till ett mobilnät via ett modem, vilket möjliggör en direkt anslutning till KONEs kundtjänst. Många av dessa nödtelefoner fungerar dock fortfarande på 2G/3G-nät – som håller på att fasas ut. Efter utfasningen kommer nödtelefoner som är beroende av 2G/3G-nät att sluta fungera.

Hur påverkar detta mig?

För att säkerställa att en nödtelefon som är ansluten till ett 2G/3G-nät fortsätter att fungera måste man uppgradera till ett modem som är kompatibelt med 4G-nätet.

Hur kan KONE hjälpa dig att smidigt navigera i den här övergången?

För att säkerställa att nödtelefoner som är anslutna till 2G/3G-nät fortsätter att fungera måste de uppgraderas så att de är kompatibla med 4G-nätet. Våra experter kan hjälpa dig att bedöma skicket på nödtelefon i din hisss samt ge rekommendation om det bästa tillvägagångssättet för dig och din utrustning.

Skräddarsydd lösning

Vad kan KONE göra för dig?

Vi förstår hur viktig en smidig övergång är och vi är glada att kunna presentera möjligheten att uppgradera till ytterligare funktioner vid sidan av den viktiga telefon-linjen. Ta del av möjligheten för höja din hisss kapacitet samtidigt som du säkerställer säkerhet och effektivitet.

Landing_Page_Bundle:760x428%2816-9%29

Uppgaradera för säkerhet, prestanda och utseende

Om du har en äldre hiss (15 år eller mer) är uppgraderingen av nödtelefonin ett ypperligt tillfälle för ytterliggare modernisering av din hiss. Addera saker som säkerhets-, prestanda- eller visuell översyn. Prata med en expert och hitta en moderniseringslösning som passar din byggnad.

Landing_Page_Connectivity:760x428%2816-9%29

Optimera hissens prestanda och säkerhet med prediktivt underhåll

När du uppdaterar din nödtelefon är det ett bra tillfälle att använda de senaste innovationerna så som AI-baserat prediktivt underhåll. Genom att lägga till en digital lösning till din hiss öppnas fördelarna med prediktivt underhåll upp, vilket sparar dig reparations- och haverikostnader samt möjliggör ett brett utbud av byggnads- och användarapplikationer, som gör ditt liv enklare.

Landing_Page_EasyUpdate:760x428%2816-9%29

Säkerställ att din nödkommunikation fungerar

Få en smidig övergång till 4G och framtidssäkra din hisss nödtelefon i god tid. Våra experter kan hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för din utrustning.

Kontakta oss för att diskutera dina specifika behov

Oavsett om du har frågor om våra tjänster eller vill veta mer om rekommenderade lösningar är du välkommen att kontakta oss.

Sample form






+46







My query is about *|Installing new equipment in a new building|Installing new equipment in an existing building|Repairing or upgrading existing equipment|Maintenance|Residential Flow in a new building|Residential Flow in an existing building|24/7 Connected Services|Other
Equipment/service type *|Elevators|Escalators|Doors|Advanced People Flow solutions|People Flow planning|Other

Observera att när du skickar in detta formulär samlar vi in dina personuppgifter. Mer information om behandling av personuppgifter finns i vår Personuppgiftspolicy.


Vanliga frågor och svar (FAQ)

Dyk ner i detaljerna

  • Kontakta oss så guidar vi dig genom processen.

  • Nätverkens kapacitet är begränsad och behovet av data ökar fortfarande. 2G/3G använder delvis samma frekvens som 4G. Det utrymme som skapas när 2G upphör kan användas av operatörer för 4G-trafik.

  • De största operatörerna I Sverige har meddelat att de kommer att stänga av 2G/3G-nätet permanent 2027. Denna tidslinje kan dock skilja sig åt mellan olika länder, vi rekommenderar att du kontaktar din lokala nätverksoperatör för att hålla dig uppdaterad om senaste ändringar.

  • Underhållet av 2G/3G-näten har minskat, vilket kan påverka kvaliteten och tillförlitligheten. För att mildra detta måste vi övergå till 4G-nätet innan tidsfristen löper ut. Detta proaktiva tillvägagångssätt är nödvändigt på grund av det stora antalet modem som behöver bytas ut och den tid som krävs för denna process. Genom att agera i förväg kan vi säkerställa en smidig överföring och undvika störningar eller avvisade hissar.

  • Nödtelefoner som är anslutna till 2G/3G-nät riskerar att inte längre fungerar när näten fasas ut. Det innebär att passageraren inte kommer att kunna kontakta vårt servicecenter för att få hjälp – och din hiss kan misslyckas med nästa myndighetsinspektion. Det är fastighetsägarens ansvar att se till att hissen uppfyller lagstiftningen. Svensk lag måste en hiss ha en fungerande nödtelefon för att få brukas.

  • När enheten installerades var det inte känt att 2G/3G-nätet skulle vara utfasat till 2027. Det var först efter att detta kom oss till känna som vi utvecklade en ny produkt för att möta behov vid denna förändring.

  • På din begäran kommer vi att ge dig en offert på en GSM-linje utrustad med ett SIM-kort som sömlöst ansluter till vårt Service Center via 4G-nätverket.

  • Nej, kostnaderna täcks inte av ditt avtal. Nedläggningen av 2G/3G är inte ett beslut av KONE utan har beslutats av operatörerna. Denna oförutsedda (nödvändiga) ändring av din(a) installation(er) täcks därför inte av avtalet.

Cookies

Vi använder cookies för att optimera webbsidans funktionalitet och för att ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Om du godkänner alla cookies, klickar du på "acceptera"-knappen. Du kan läsa mer om vår datahantering i vår sektretesspolicy.