KONE utför pilotprojekt i Sverige med uppkopplade intelligenta hissar

Pressmeddelande Publicerat 02-14-2017

KONE har presenterat en ny strategi som innebär att skapa framtidens modell för underhåll av hissar tillsammans med kunderna. Sverige är ett av de länder där pilotprojekt pågår, som ligger i linje med den nya riktningen. Tekniken har utvecklats tillsammans med IBM och bygger på realtidsdata som ska ge smartare hissar med färre stopp.

I samband med årsbokslutet i slutet av januari presenterade KONE en ny strategi för 2017-2020 där fokus ligger på kunderna och att involvera dem mer i utvecklingen av nya produkter och tjänster.

– Vi ser fram emot att sjösätta vår nya strategi och förverkliga vår vision att förbättra flödet av människor i städerna. I och med dagens tekniska möjligheter har vi nu helt nya förutsättningar att involvera våra kunder och kunders data i utvecklingsarbetet, säger Jaakko Kaivonen, vd för KONE Skandinavien.

En viktig del i nya strategin är att bli bättre på att arbeta förebyggande med service och skapa värde för kunder på nya och mer intelligenta sätt. Det finns stora vinster med framtidens hissar, som till exempel själva kan berätta att de behöver byta ut en reservdel i god tid. Just nu pågår ett globalt pilotprojekt med fastighetsföretaget Humlegården i Stockholm, som sedan många år tillbaka använder KONE som servicepartner av hissar. De vill bättre kunna förutspå behoven för olika hissar och göra proaktiva åtgärder i rätt tid.

– Vi vill bidra till en bättre livsmiljö och ökad kvalitet för alla våra kunder. Våra hissar är en viktig del av kundens upplevelse i våra fastigheter, och vi vill därför minimera oplanerade stopp och maximera den tekniska livslängden, vilket kräver nya innovativa sätt att arbeta med förebyggande underhåll och service. Genom det här pilotprojektet använder vi realtidsinformation från våra hissar för att förbättra upplevelsen för alla som dagligen använder hissarna i våra byggnader, säger Peter Lind, Fastighetschef Humlegården.

KONEs svenska historia går hela 130 år tillbaka i tiden och pilotprojektet är en viktig byggsten i företagets kommande nya uppkopplade 24/7 service. Erfarenheterna från Humlegården kommer vara värdefulla i utvecklingen av ytterligare intelligenta tjänster till hissar och rulltrappor. 24/7-tjänsten använder IBM Watson IoT (Internet of Things) plattform och andra avancerade tekniker för att skapa intelligent service för hissar och rulltrappor. För KONEs kunder kommer detta märkas genom färre driftstopp, färre fel och detaljerad information om underhållsarbeten. För personer som använder hissarna innebär det kortare väntetider och en mer personligt anpassad upplevelse. Systemet gör det möjligt att samla stora mängder data från sensorer som övervakar, analyserar och visas i realtid, vilket förbättrar prestanda, tillförlitlighet och säkerhet.

– Våra kunder förväntar sig snabbare leverans och skräddarsydda lösningar. Med hjälp av data kan vi skapa smarta lösningar i alla led i vår verksamhet – från nyinstallationer till service och modernisering av befintliga hissar. Vi är övertygade om att den bästa vägen till framgång är att arbeta tillsammans med våra kunder, användare och affärspartners, avslutar Jaakko Kaivonen

Lyssna när hissarna talar i realtid
Se nya videon om de talande intelligenta hissarna

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64