Till toppen av sidan

NYA SPELREGLER

Digitaliseringen kan förändra branscher, förbättra kvaliteten och lansera innovationer snabbare på marknaden. KONEs it-chef Antti Koskelin förklarar hur KONE anpassar sin verksamhet till trenden.

Som ett av de ledande företagen i branschen har KONE anpassat sig till digitaliseringen genom att arbeta hårt för att kombinera teknisk kunskap med flexibilitet. – Om vi vill ha det bästa utbudet av hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar för att leverera den bästa upplevelsen av People Flow – och den bästa servicen – kommer vi inte att lyckas genom att inte göra någonting, säger Antti Koskelin, KONEs it-chef.

Antti tar fordonsindustrin som exempel när han förklarar vidare. – De flesta innovationer inom bilindustrin kommer från programvarorna och digitaliseringen. Utgångspunkten är en väldigt mekanisk produkt – exempelvis hjulen, karossen och motorn – men idag ser vi självkörande bilar och fjärrstyrd service och diagnostik, vilket handlar mycket om programvaror.

Uppkopplade bilar är verklighet idag, och nya tjänster läggs till den traditionella verksamhetens utrustningar och underhåll. Det finns många likheter med våra olika verksamheter inom KONE, säger Antti.

BRYTER NY MARK

KONEs it-chef anser att det är avgörande att förstå fem nyckelområden.

Det första är att använda sensorer för att göra utrustningen intelligentare och mer tillgänglig. KONEs nuvarande tillgänglighetskontrollsystem integrerar sensorer i hissar, dörrar och smarta telefoner.

Det andra är uppkopplingen. Antti Koskelin är övertygad om att fjärrdiagnostik är möjlig med dagens teknik. – Vi inspekterar tusentals hissar flera gånger om året, och om vi kunde få fjärråtkomst till hissen, eller åtminstone upptäcka möjliga problem, skulle inte teknikerna behöva åka till platsen varje gång, säger han.

Det tredje området är datalagring och det fjärde kallar han analys. Datalagring är väldigt billigt (något som har gjort oändlig kapacitet och molnteknik möjlig), och kraftfull analys och algoritmer gör det enklare att använda data för att exempelvis leverera ett bättre People Flow i tätbefolkade urbana miljöer.

Det femte området är mobilisering, alltså möjligheten att kombinera de fyra övriga områdena. – Om vi kan förse våra servicetekniker på fältet med allt detta leder det till bättre service för våra kunder, säger Antti.

HÖGRE AMBITIONER

– Med digitaliseringen blir upplevelsen och engagemanget hos våra användare helt avgörande, och den servicenivå som förväntas av leverantörerna i den digitala tidsåldern är mycket hög, förklarar Antti Koskelin.

Han menar att alla tecken är tydliga. I framtiden kan det vara möjligt att tillverka reservdelar "on demand" med 3D-skrivare i KONEs servicefordon, som är klara att använda precis när teknikerna kommer fram.

Digitaliseringen ger definitivt ett underhållsvärde, ett verksamhetsvärde och ett affärsvärde. Kombinationen är ovärderlig.