Till toppen av sidan

ATT KODA DEN UPPKOPPLADE VÄRLDEN

Den ökande mängd data som samlas in av sensorer i hissar, byggnader, bilar och till och med hushållsapparater väntas förändra vår livsstil i de snabbt växande storstäderna. För att få ordning på alla dessa data samarbetar KONE med IBM.

Uppskattningsvis 29 miljarder enheter och sensorer finns idag inbyggda i vardagsföremål som bilar, byggnader och broar. Hushållsmaskiner som brödrostar och kylskåp, klädesplagg och till och med kroppsdelar ansluts till internet.

Behovet av att hantera, förstå och analysera dessa kontinuerliga dataflöden är drivkraften bakom samarbetet mellan två branschledare som går ut på att skapa och förbättra tjänster för KONEs kunder och slutanvändare.

KONE kommer att använda sig av IBMs plattformar för IoT och molnutveckling för att samla in data från olika sensorer och system. Dessa är i sin tur anslutna till KONEs hissar, rulltrappor, dörrar och spärrlösningar som används av ungefär en miljard människor varje dag.

IBM:s Watson-plattform använder sig av naturlig språkhantering och maskininlärning för att dra slutsatser från stora mängder ostrukturerade data. Den blev världsberömd när den 2011 med lyckat resultat tävlade mot människor i Jeopardy. KONEs it-chef Antti Koskelin förklarar varför man valde denna plattform:

– Genom att använda oss av IoT-plattformen Watson kan vi dramatiskt öka pålitligheten hos våra hissar och rulltrappor, skapa en bättre upplevelse, förkorta restiderna och förbättra personflödet i storstäder. Vi kan sticka ut genom att på bästa sätt använda slutsatserna för att förbättra tjänsterna för våra kunder.

NYA TJÄNSTER OCH UPPLEVELSER

– Våra system analyserar och skapar hypoteser om vad som kan hända, och framför allt lär de sig. Ju mer data systemen får hantera, desto bättre blir de. För KONEs del bidrar denna teknik till att ingenjörerna kan räkna ut i förväg när en del i en hiss behöver servas eller bytas ut, vilket möjliggör ett förebyggande underhåll, förklarar Harriet Green på IBM.

Sammanfattningsvis kommer människor att kunna förflytta sig snabbare, säkrare och på ett smidigare och mer anpassat sätt i byggnader. Med en flexibel plattform begränsas fördelarna endast av kundernas fantasi. – En annan stor fördel för fastighetsförvaltare är att de kan räkna ut vilka våningsplan som kan behöva hissar som väntar vid en viss tid på dagen, tillägger Harriet Green.

ÖPPNAR NYA DÖRRAR FÖR KUNDERNA

Att kunna lösa potentiella problem redan innan de uppkommer är ett av de områden där nya typer av förebyggande tjänster kommer in. Men enligt Antti Koskelin är detta bara början, och han nämner andra frågor som kunderna börjar ställa:

– Flerbostadshus är låsta under långa perioder. Men kan du som boende med fjärrstyrning öppna dörren åt en paketleverantör eller ge denne tillgång till ett visst rum i byggnaden?

Tack vare samarbetet med IBM planerar KONE att främja ett omfattande ekosystem av utvecklare genom att öppna APIer, vilket innebär att det går att ta fram nya applikationer och koppla dem till olika typer av utrustning och tjänster. Det kommer att skapa en smidigare, säkrare och mer anpassad upplevelse av People Flow för användarna.

– En samarbetspartner till KONE skulle kunna utveckla en app för användargrupper som gör det möjligt för dem att förboka hissar under dagens mest hektiska perioder. Restauranger kan förvarnas när många människor är på väg dit, så att de är redo för många gäster. Och fastighetsförvaltare kan optimera sina handlingsplaner för evakuering i en nödsituation, förklarar Harriet Green.

Samarbetet väntas förändra KONEs verksamheter och tekniska kapacitet de närmaste åren, vilket kommer att göra det enklare att förflytta sig i urbana miljöer över hela världen.