Till toppen av sidan

En hissresa i trygga händer

Hissar och rulltrappor ska bara fungera. Så är det. Men ibland inträffar oväntade händelser som är svåra att förutse. Då hjälper Linda Sundin och hennes kollegor på KONEs kundcenter till att lösa problemen.

LINDA SUNDIN
LINDA SUNDIN

- Vi får in alla möjliga frågor. Från felanmälningar på hissar, rulltrappor och automatiska dörrar till larm från hissar. Men ibland händer det att folk tror vi är en kundtjänst för lite allt möjligt, som exempelvis att hjälpa till med stopp i avlopp. Och det är ju inte riktigt vad vi är till för. Alla här brinner för service. Det är en jätteskön känsla att veta att vi året om, dygnet runt, finns till för våra kunder, säger Linda.

Snabb service är viktigt

När en hiss stannar och en person sitter fast gäller det att snabbt ta reda på adressen för att kunna skicka dit tekniker. Om samtalet kommer från en mobiltelefon är det inte säkert att man direkt kan veta exakt var hissen finns. Då blir det lite detektivarbete.

- I normalfallet är en tekniker på plats inom tio till femton minuter, oavsett när på dygnet vi får samtalet. De flesta är lugna men vissa kan ha panik och måste ut ur hissen direkt. Då gäller det att agera snabbt och få personen att känna sig trygg. Larmar man från hissen får jag upp en adress framför mig på skärmen. Om numret inte är registrerat i vårt system krävs det en del efterforskning för att hitta adressen.

En hjälteinsats för människans bästa vän

Men det är inte bara människor som Linda hjälper. Ibland kan det vara en fyrfota vän som fastnat med kopplet.

- Jag minns en gång när en jätteliten hund fastnat med kopplet och höll på att kvävas. Vi trodde inte att han skulle klara sig. Ägaren var hysterisk och jag fick försöka lugna henne samtidigt som jag pratade med teknikern på en annan telefon. Men vi fick till slut loss hunden och allt slutade lyckligt. Då känner man att man gör en riktig insats.

Om Linda

Servicemedvetna Linda har nitton års erfarenhet av att hjälpa KONEs kunder och slutanvändare.

Om KONEs kundcenter

KONE kundcenter finns till hands för att besvara ditt samtal och hjälpa dig med frågor kring fakturor och avtal, lösa eventuella problem med dina utrustningar eller kontakta rätt person i organisationen. Personalen kan vid behov snabbt skicka ut en KONE-tekniker för att åtgärda fel på plats. KONE kundcenter finns tillgängligt dygnet runt, årets alla dagar.

LÄMNA EN KONTAKTFÖRFRÅGAN

Vi besvarar din förfrågan så snart vi kan.